Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Dbałość o środowisko nie zna granic. Tak samo, jak nie zna granic niszczenie naszego ekosystemu. Nad tymi zagadnieniami pochylili się uczestnicy projektu "Krajobraz za szkołą". Zakładał on badanie zmian, jakie następowały w czasie, prowadząc do obecnej sytuacji środowiska i krajobrazu na obszarze województwa śląskiego, a także prace przy jego ratowaniu.
Tytuł projektu: Krajobraz za szkołą Całkowita wartość projektu (PLN): 29 400 Kwota dofinansowania (PLN): 24 990 Program: INTERREG III A Okres realizacji: maj 2006r. – maj 2007r.
Opis projektu: Projekt miał na celu opisanie przez młodzież sytuacji naszego regionu w trzech płaszczyznach: ekologicznej, związanej z zachowaniem dziedzictwa narodowego oraz krajobrazowej. Projekt zakładał badanie zmian, jakie następowały w czasie, prowadząc do obecnej sytuacji środowiska i krajobrazu na obszarze województwa śląskiego, a także prace przy jego ratowaniu (np. poprzez ochronę kasztanowców, które na skutek zanieczyszczeń ulegają zniszczeniu w całej Europie). Prace nad badaniem stanu regionu były dokumentowane przy pomocy nowoczesnego sprzętu elektronicznego. Wymiana uczniów, wzajemne poznanie się i praca nad wspólnym projektem wydaja się mieć duży wpływ na kształtowanie relacji między Polakami a Czechami.
I ETAP – 19.05.2006r. Stary Jicin (12 uczestników) – pierwsze spotkanie strony czeskiej i polskiej
nawiązanie partnerskich stosunków pomiędzy realizatorami projektu
dopracowanie spraw organizacyjnych
stworzenie grup roboczych
ustalenie wspólnego zakresu działań
II ETAP – okres od 20.05.2006 do 8.06.2006 r. spotkanie 7–8.06.2006r. Wodzisław Śl. (55 uczestników) – wizyta grupy czeskiej i żorskiej
wyszukiwanie zdjęć obrazujących wygląd własnego regionu sprzed lat
przeprowadzanie wywiadów dot. historii miasta
wyszukiwanie informacji nt. obiektów przedstawionych na zdjęciach
spotkania ze znanymi postaciami regionu
przedstawienie założeń projektu (prezentacje multimedialne)
wspólne szkolenie w zakresie określania przemian ekologicznych i strukturalnych w kontekście założeń projektu (ilustracja zdjęciowa i filmowa)
zajęcia warsztatowe w zakresie projektu (m.in. badanie stanu kasztanowców)
zapoznanie z historią i kulturą miasta, analiza przemian rozwojowych regionu w ostatnim stuleciu
III ETAP – okres od 9.06.2006 do 27.10.2006 r. spotkanie 26–27.10.2006r. Ustroń (51 uczestników) – spotkanie grup: wodzisławskiej, żorskiej i czeskiej
dalsze wyszukiwanie zdjęć obrazujących wygląd własnego regionu sprzed lat
ustalenie miejsc zobrazowanych na fotografiach archiwalnych
wykonanie zdjęć tych miejsc przedstawiających stan obecny
warsztaty dotyczące analizy porównawczej zmian krajobrazu w regionie na przestrzeni ostatnich stu lat (porównanie zdjęć archiwalnych i współczesnych oraz innych zebranych materiałów)
ustalenie przyczyn zaistniałych zmian i wyciągnięcie wniosków odnośnie przeobrażającego się krajobrazu za szkołą
opracowanie zebranych materiałów badawczych pod kątem wykorzystania w publikacji i prezentacji multimedialnej
opracowanie zebranych materiałów badawczych w celu dalszego tworzenia strony internetowej
IV ETAP – okres od 28.10.2006r. do 26.01.2007r. spotkanie 25–26.01.2007r. Stary Jicin (45 uczestników) – spotkanie realizatorów projektu w Czechach
dopracowanie wszystkich elementów projektu (zajęcia warsztatowe)
przygotowanie materiałów do wystawy
ostateczne przygotowanie materiałów do publikacji
ustalenie przebiegu podsumowania projektu, harmonogramu wystaw i ich organizacji
V ETAP – okres od 26.01.2007r. 23.03.2007r. PODSUMOWANIE PROJEKTU – WYSTAWA WODZISŁAW ŚL. – 19.03.2007r. PODSUMOWANIE PROJEKTU – WYSTAWA STARY JICIN – 23.03.2007r.
wydanie publikacji zawierającej opis realizacji projektu, zdjęcia i komentarze młodzieży
zaplanowanie dalszych działań i współpracy odnośnie rozpropagowania efektów programu po obu stronach granicy
wstępne zaplanowanie form dalszych kontaktów i sposobów wzajemnego zainteresowania uczniów regionem partnerskim