Podstawa prawna
Co powinienem wiedzieć?
Medal za Długoletnie Pożycie Małżeńskie stanowi wyróżnienie Prezydenta Rzeczypospolitej dla osób, które przeżyły 50 lat w jednym związku małżeńskim.
Zgłoszenia długoletniego pożycia małżeńskiego należy dokonać w urzędzie stanu cywilnego w miejscu zamieszkania jednego z jubilatów.
Wniosek o nadanie medalu przedstawia się nie wcześniej niż w roku kalendarzowym, w którym osoby proponowane do odznaczenia obchodzić będą 50 rocznicę zawarcia małżeństwa. Jeżeli rocznica ta przypada w styczniu lub lutym danego roku, wnioski można przedstawiać począwszy od dnia 1 listopada roku poprzedzającego.
Rola urzędu stanu cywilnego w zakresie przyznania Medalu za Długoletnie Pożycie Małżeńskie polega na sporządzeniu wniosku, następnie po uprzednim ustaleniu aktualnej sytuacji prawnej małżeństwa, przesłaniu wniosku do Urzędu Wojewody Śląskiego, jako organu wnioskującego do Prezydenta RP o nadanie odznaczenia za długoletnie pożycie. O terminie i szczegółach organizacji uroczystości wręczenia medali jubilaci zostaną powiadomieni w przesłanym listownie przez tut. Urząd Stanu Cywilnego zaproszeniu.
Kto może załatwić sprawę?
Osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, której ma zostać nadany Medal za Długoletnie Pożycie Małżeńskie.
Ile trwa załatwienie sprawy w urzędzie?
Medal za Długoletnie Pożycie Małżeńskie wraz z legitymacją wręcza się osobie odznaczonej w ciągu sześciu miesięcy od daty podjęcia przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej postanowienia o jego nadaniu.
Po otrzymaniu medali z kancelarii Prezydenta RP w miejscowym USC organizowana jest uroczystość ich wręczenia. Odznakę medalu w imieniu Prezydenta RP mogą wręczać: marszałek województwa, starosta, wójt, burmistrz lub prezydent miasta.
Jeżeli Jubilat nie będzie mógł wziąć udziału w uroczystości, proszony jest o kontakt z Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego w celu ustalenia indywidualnego terminu wręczenia medalu.
Sprawdź, czy posiadasz wszystkie wymagane dokumenty?
Wymagane dokumenty:
Jakie opłaty należy ponieść i jak to zrobić?
Postępowanie nie podlega opłatom.
W jaki sposób można złożyć wniosek?
Wymagane dokumenty należy dostarczyć do naszego Urzędu na jeden z poniższych sposobów:
Jak krok po kroku załatwić sprawę?
Krok 1:
Pobierz i wypełnij oświadczenie do sporządzenia wniosków o nadanie Medali za Długoletnie Pożycie Małżeńskie (plik do pobrania na dole strony).
Krok 2:
Oświadczenie można złożyć w Urzędzie Stanu Cywilnego (I piętro) lub Biurze Obsługi Klienta (parter) Urzędu Miasta Wodzisławia Śląskiego, ul.Bogumińska 4B lub drogą listowną na adres: Urząd Stanu Cywilnego, ul. Bogumińska 4b, 44-300 Wodzisław Śląski.
Krok 3:
Po otrzymaniu medali z kancelarii Prezydenta RP organizowana jest uroczystość ich wręczenia. O terminie i szczegółach organizacji uroczystości jubilaci zostaną powiadomieni przez tut. Urząd Stanu Cywilnego w przesłanym listownie zaproszeniu.
Jak mogę uzyskać odpowiedź na dodatkowe pytania?
Urząd Miasta Wodzisław Śląski:
Wydział Spraw Obywatelskich i Urząd Stanu Cywilnego,
ul. Bogumińska 4B, I piętro
Tel. 32 45 90 632, 32 45 90 631
Biuro Obsługi Klienta tel. 32 4590460