Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 19 czerwca 1997 r. zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest (Dz.U.2020.1680 t.j.),
- Uchwała nr XXII/177/20 Rady Miejskiej Wodzisławia Śląskiego z dnia 27 maja 2020 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu udzielania dotacji na usuwanie i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest w ramach "Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu miasta Wodzisławia Śląskiego wraz ze szczegółową inwentaryzacją" dofinansowanego ze środków budżetu miasta Wodzisławia Śląskiego i/lub Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach,
- Regulamin udzielania dotacji na usuwanie i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest w ramach "Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu miasta Wodzisławia Śląskiego wraz ze szczegółową inwentaryzacją" dofinansowanego ze środków budżetu miasta Wodzisławia Śląskiego i/lub Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.
Co powinienem wiedzieć?
Azbest to materiał nieorganiczny, który ze względu na odporność na zmienne temperatury, był stosowany w budownictwie. Dziś już wiadomo, że uszkodzenia lub korozja prowadzi do uwalniania włókien azbestowych, które wdychamy wraz z powietrzem. Rakotwórcze działanie azbestu (zwłaszcza w perspektywie wieloletniej) zostało naukowo udowodnione.
Urządzenia i instalacje zawierające azbest muszą zostać oczyszczone przez jego usunięcie lub wymianę na materiały bezazbestowe do 31 grudnia 2032 r.
Dotacja udzielana w ramach programu obejmuje demontaż, transport i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest. Nie dotyczy natomiast kosztów wymiany na inne materiały niezawierające azbestu, np. nowego poszycia ani pokrycia dachowego. Wykonawca prac wybierany jest przez wnioskodawcę we własnym zakresie. Do realizacji prac można przystąpić po podpisaniu z miastem umowy dotacji. Wysokość dotacji wynosi do 100% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia, jednak nie więcej niż:
- 560 zł/tonę w przypadku demontażu, transportu i unieszkodliwiania Wyrobów zawierających azbest z wierzchniego pokrycia obiektów,
- 420 zł/tonę w przypadku transportu i unieszkodliwiania Wyrobów zawierających azbest z nieruchomości.
Kto może załatwić sprawę?
Wnioskodawca osobiście lub przez pełnomocnika - wnioskodawcą może być osoba fizyczna, której obiekt znajduje się na terenie Miasta, posiadająca prawo dysponowania nieruchomością na cele budowlane, przez co należy rozumieć tytuł prawny wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego, przewidującego uprawnienia do wykonywania robót budowlanych.
Ile trwa załatwienie sprawy w Urzędzie?
- Wniosek należy złożyć do dn. 31 grudnia roku poprzedzającego rok realizacji zadania.
- Prace należy zrealizować w terminie wskazanym w umowie, nie później niż do dn. 30 września roku realizacji zadania.
- W terminie 2 tygodni od zakończenia zadania należy złożyć formularz rozliczenia zadnia (załącznik nr 3 do wniosku).
- Dotacja zostanie wypłacona na wskazany rachunek bankowy w terminie 30 dni od dnia złożenia poprawnego rozliczenia.
- W przypadku braku możliwości dofinansowania w danym roku wniosek może zostać przesunięty do realizacji na rok następny.
Sprawdź, czy posiadasz wszystkie wymagane dokumenty?
Wymagane dokumenty:
- Wypełniony wniosek o udzielenie dotacji na usuwanie i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest w ramach „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu miasta Wodzisławia Śląskiego wraz ze szczegółową inwentaryzacją”,
- Wypełnione oświadczenie – załącznik nr 1 do wniosku,
- Zgoda właściciela/współwłaściciela/posiadacza innego tytułu prawnego na wykonanie zadania i wypłatę dotacji – załącznik nr 2 do wniosku,
- Formularz rozliczenia zadania (załącznik nr 3 do wniosku) wraz z wymaganymi dokumentami (oryginały faktur wraz z potwierdzeniami opłacenia ich, oryginał karty przekazania odpadu, oryginał pisemnego oświadczenia wykonawcy pracy o prawidłowej realizacji, oryginał protokołu potwierdzającego demontaż/zebranie materiałów zawierających azbest, protokół odbioru robót, kserokopie pozwolenia lub zgłoszenia robót budowlanych – jeśli jest wymagane, kserokopie zgłoszenia organowi nadzoru budowlanego, okręgowemu inspektorowi pracy i właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu, prac polegających na zabezpieczeniu lub usunięciu wyrobów zawierających azbest, dokonanych przez Wykonawcę prac w terminie co najmniej 7 dni przed ich rozpoczęciem, zgodnie z przepisami prawa określającymi sposób i warunki bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających Azbest, wraz z potwierdzeniem odbioru zgłoszeń przez właściwe organy).
- Informacja o wyrobach zawierających azbest - załącznik nr 4 do wniosku,
- Ocena stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest - załącznik nr 5 do wniosku,
- Dokumentacja zdjęciowa.
Jakie opłaty należy ponieść i jak to zrobić?
Brak opłat za złożenie dokumentów.
17,00 zł - opłata skarbowa za dokument potwierdzający udzielenie pełnomocnictwa
Jeżeli złożenie wniosku o udzielenie dotacji dokonuje się w Urzędzie Miasta Wodzisławia Śląskiego opłata może zostać wniesiona w punkcie opłaty skarbowej Urzędu Miasta Wodzisławia Śląskiego, ul. Bogumińska 4b (parter), w godzinach pracy Urzędu.
W przypadku wniesienia opłaty za pomocą przelewu bankowego należy ją uiścić na konto Urzędu Miasta Wodzisławia Śląskiego.
Numery kont bankowych wodzisławskiego magistratu dostępne są na stronie internetowej Miasta Wodzisławia Śląskiego w zakładce Urząd -> Finanse -> Rachunki bankowe.
W jaki sposób można załatwić sprawę?
- osobiście w Biurze Obsługi Klienta Urzędu Miasta Wodzisławia Śląskiego, ul. Bogumińska 4b, 44-300 Wodzisław Śląski,
- drogą listowną na adres: Urząd Miasta Wodzisławia Śląskiego, Wydział Ochrony Środowiska, ul. Bogumińska 4b, 44-300 Wodzisław Śląski,
- w formie elektronicznej opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo profilem zaufanym.
Jak krok po kroku załatwić sprawę?
Krok 1:
Wybierz firmę zajmującą się demontażem, transportem i utylizacją bądź transportem i utylizacją azbestu. Przeprowadź ocenę stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów, aby określić stopień pilności jego usunięcia. Możesz dokonać tego samodzielnie lub przy pomocy firmy zajmującej się utylizacją azbestu.
Krok 2:
Pobierz formularze i wypełnij (plik do pobrania na dole strony)
Krok 3:
Wypełniony wniosek należy złożyć -> patrz punkt: w jaki sposób można złożyć wniosek.
Urząd sprawdzi, czy dostarczono wszystkie dokumenty i podano niezbędne dane we wniosku. Jeśli wniosek ma braki formalne (na przykład jest pomyłka, nie podano wymaganych danych albo nie złożono wymaganych dokumentów) urząd wzywa do poprawienia błędów w terminie co najmniej 7 dni, licząc od dnia otrzymania wezwania. Jeśli błędy nie zostaną poprawione w wyznaczonym terminie, sprawa nie będzie dalej załatwiana.
Krok 4:
Po podpisaniu z miastem umowy dotacji, zrealizuj prace we wskazanym terminie, zgodnie z warunkami umowy i wytycznymi regulaminu programu.
Krok 5:
Złóż formularz rozliczenia zadania wraz z wymaganymi dokumentami, na podstawie którego urząd wypłaci dotację.
Jak mogę uzyskać odpowiedź na dodatkowe pytania?
Urząd Miasta Wodzisław Śląski:
Wydział Ochrony Środowiska,
ul. Bogumińska 4b, II piętro, pokój 308
Tel. 32 459 04 54
Biuro Obsługi Klienta tel. 32 4590460