Opis usługi
Zwrot (lub zwrot nadpłaty) opłaty skarbowej.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej, ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.
Co należy wiedzieć?
Opłata skarbowa podlega zwrotowi:
Zwrot opłaty skarbowej następuje na wniosek, który zawierać musi identyfikator podatkowy (NIP lub PESEL). Do przedmiotowego wniosku musi być dołączony oryginał dowodu zapłaty. We wniosku należy zawrzeć informację odnośnie kwoty wnioskowanego zwrotu, organu, w którym była załatwiana sprawa związana z tą opłatą oraz uzasadnienie.
Zwrot opłaty skarbowej dokonuje się na wskazany w wniosku numer rachunku bankowego lub jeśli we wniosku zostało zawarte takie żądanie przekazem pocztowym na wskazany adres, przy czym zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej kwota zwrotu pomniejszona zostanie o koszty opłaty pocztowej zgodnie z cennikiem Poczty Polskiej S.A.
Opłata skarbowa nie podlega zwrotowi po upływie 5 lat licząc od końca roku, w którym dokonano jej zapłaty.
Kto może załatwić sprawę?
Sprawę załatwia się osobiście lub przez ustanowionego pełnomocnika.
Wniosek o zwrot opłaty skarbowej winna wnieść i podpisać osoba, która widnieje jako wpłacający na dowodzie wpłaty. W przypadku osób prawnych wniosek winien być podpisany przez osobę uprawnioną, wskazaną w KRS do jej reprezentowania.
Ile potrwa załatwienie sprawy w Urzędzie?
Termin załatwienia sprawy to 1 miesiąc od dnia złożenia wniosku lub 2 miesiące w szczególnie skomplikowanej sprawie.
Wydłużenie załatwienia sprawy może być spowodowane wezwaniem organu, w którym dana sprawa była załatwiana o potwierdzenie niedokonania czynności urzędowej bądź niepodleganie opłacie skarbowej lub zwolnienie z niej.
Sprawdź, czy posiadasz wszystkie wymagane dokumenty
Wymagane dokumenty:
Czy są wymagane opłaty?
Wniosek o zwrot opłaty skarbowej nie wymaga wniesienia opłaty, chyba że jest składany przez pełnomocnika - wówczas udzielenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej.
W przypadku udzielenia pełnomocnictwa w sprawie należy wnieść opłatę skarbową w wysokości 17 zł (od każdego stosunku pełnomocnictwa wynikającego ze złożonego dokumentu, do konkretnej sprawy). Z opłaty tej zwolnione są pełnomocnictwa udzielone: małżonkowi, wstępnym, zstępnym lub rodzeństwu. Dowód wniesienia opłaty należy dołączyć do pełnomocnictwa do akt sprawy.
Opłatę należy uiścić na rachunek bankowy nr 56 1240 6960 2927 0211 1111 1111 bądź w Punkcie Opłaty Skarbowej w Urzędzie Miasta Wodzisławia Śląskiego - budynek 4B (ul. Bogumińska 4).
W jaki sposób można złożyć wniosek?
Wniosek wraz z załącznikami można złożyć:
W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie 7 dni od odebrania wezwania.
Decyzja zostanie wysłana na wskazany we wniosku adres.
Tryb odwoławczy
Jeśli jesteś niezadowolony z otrzymanej decyzji, odwołaj się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach za pośrednictwem Urzędu Miasta Wodzisławia Śląskiego. Masz na to 14 dni od dnia, w którym ją otrzymałeś. W odwołaniu musisz wskazać zarzuty przeciw decyzji, podać co ci się w niej nie podoba i co Twoim zdaniem powinno być inaczej rozpatrzone oraz wskazać dowody.
Dodatkowe informacje
Dodatkowe informacje można uzyskać pod nr telefonu 45 90 584 (Wydział Podatków).