Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego.
Co powinienem wiedzieć?
Pobytem stałym jest zamieszkiwanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego przebywania. W tym samym czasie można mieć tylko jedno miejsce pobytu stałego.
Pobytem czasowym jest przebywanie bez zamiaru zmiany miejsca pobytu stałego w innej miejscowości pod oznaczonym adresem lub w tej samej miejscowości, lecz pod innym adresem.
Przez pobyt czasowy obywatela polskiego należy rozumieć przebywanie poza miejscem pobytu stałego przez okres ponad 3 miesięcy. Równocześnie można mieć jedno miejsce pobytu stałego i jedno miejsce pobytu czasowego.
Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy służy wyłącznie celom ewidencyjnym i ma na celu potwierdzenie faktu pobytu osoby w miejscu, w którym się zameldowała.
Osoba zgłaszająca zameldowanie jest obowiązana złożyć wypełniony formularz Zgłoszenie pobytu stałego lub Zgłoszenie pobytu czasowego w organie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości, w której zamieszkuje.
Dla każdej meldowanej osoby składa się oddzielny formularz (również dla dziecka), podpisany przez osobę meldującą się (za osobę małoletnią podpis składa przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu).
Na formularzu zgłoszenia pobytu stałego lub formularzu zgłoszenia pobytu czasowego właściciel lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu dokonuje potwierdzenia pobytu w lokalu (właściciel nie może działać przez pełnomocnika, powinien złożyć podpis własnoręcznie).
Zameldowania nie trzeba dokonywać osobiście.
Zameldowania w miejscu pobytu stałego lub czasowego można dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym na piśmie, po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub paszportu.
Za osobę nieposiadającą pełnej zdolności do czynności prawnych, obowiązku meldunkowego dokonuje jeden z rodziców, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.
Zgłaszając zameldowanie można jednocześnie dokonać wymeldowania z poprzedniego miejsca pobytu stałego lub czasowego.
Kto może załatwić sprawę?
Osoba fizyczna działająca osobiście lub przez pełnomocnika (pełnomocnictwo dotyczy osoby meldującej się, nie właściciela potwierdzającego fakt pobytu w lokalu).
Ile trwa załatwienie sprawy w Urzędzie?
Czynność zameldowania kończy wydanie dokumentu:
Zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały – ważne do chwili zmiany miejsca zameldowania.
Zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy (wydaje się na wniosek osoby) – ważne do chwili zmiany miejsca zameldowania, nie dłużej niż do upływu terminu zameldowania.
Urząd wydaje zaświadczenie od ręki.
Sprawdź, czy posiadasz wszystkie wymagane dokumenty?
Wymagane dokumenty:
Wypełniony formularz wniosku.
Dowód osobisty lub paszport (do wglądu).
Dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu - np. umowa cywilno-prawna, wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna, orzeczenie sądu lub inny dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu (oryginał dokumentu do wglądu).
Pełnomocnictwo – w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) do wglądu – dotyczy wyłącznie osoby meldującej, właściciel działa osobiście.
Jakie opłaty należy ponieść i jak to zrobić?
Złożenie i rozpatrzenie zgłoszenia nie podlega opłacie.
Opłata za wydanie zaświadczenia potwierdzającego zgłoszenie pobytu czasowego: 17 PLN.
Opłaty należy dokonać przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miasta Wodzisławia Śląskiego: 67 1240 4357 1111 0010 3970 8909 lub w kasie Urzędu.
Tryb odwoławczy:
Tryb odwoławczy nie występuje.
W jaki sposób można złożyć wniosek?
Zgłoszenie można złożyć osobiście w Wydziale Spraw Obywatelskich i Urzędzie Stanu Cywilnego Urzędu Miasta Wodzisławia Śląskiego (budynek 4B, I piętro) lub przy pomocy skrzynki kontaktowej ePUAP - opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
Jak krok po kroku załatwić sprawę?
Krok 1: pobierz i wypełnij zgłoszenie pobytu czasowego/stałego (plik do pobrania na dole strony).
Krok 2: wypełnione zgłoszenie należy złożyć w Wydziale Spraw Obywatelskich i Urzędzie Stanu Cywilnego Urzędu Miasta Wodzisławia Śląskiego (budynek 4B, I piętro) w godzinach pracy Urzędu lub przy pomocy skrzynki kontaktowej ePUAP.
Krok 3: zaświadczenie może być odebrane osobiście, pocztą lub elektronicznie przez ePUAP. Zaświadczenie otrzymane przez ePUAP może być wykorzystane tylko elektronicznie. Wydruk zaświadczenia nie stanowi dokumentu urzędowego.
Jak mogę uzyskać odpowiedź na dodatkowe pytania?
Więcej informacji można uzyskać w Wydziale Spraw Obywatelskich i Urzędzie Stanu Cywilnego, nr tel. 32 45 90 519 (budynek 4B, I piętro).