Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Wniosek o wydanie zaświadczenia z rejestru mieszkańców
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Co powinienem wiedzieć?
Wniosek składa się osobiście lub przez pełnomocnika legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub ważnego paszportu.
Wniosek można złożyć w formie pisemnej lub poprzez platformę ePUAP.
Zaświadczenie może być odebrane osobiście, pocztą lub elektronicznie przez ePUAP. Zaświadczenie otrzymane przez ePUAP może być wykorzystane tylko elektronicznie. Wydruk zaświadczenia nie stanowi dokumentu urzędowego.
Dane osoby zmarłej niezbędne do sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia uzyskuje się bezpłatnie po złożeniu wniosku o udostępnienie danych.
Wniosek wraz z uzasadnieniem powinien zawierać dane osoby składającej wniosek oraz informacje o rodzaju zaświadczenia.
Do wniosku należy dołączyć potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia, dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu (w oryginale, do wglądu w przypadku uzyskiwania informacji o braku zameldowania osób w lokalu), pełnomocnictwo (w przypadku, gdy wnioskodawca działa przez pełnomocnika).
Kto może załatwić sprawę?
Osoba fizyczna działająca osobiście lub przez pełnomocnika.
Ile trwa załatwienie sprawy w Urzędzie?
Niezwłocznie.
Sprawdź, czy posiadasz wszystkie wymagane dokumenty?
Wymagane dokumenty:
Wypełniony formularz wniosku.
Dowód wniesienia (uiszczenia) opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia.
Dowód wniesienia (uiszczenia) opłaty skarbowej w przypadku działania przez pełnomocnika
Jakie opłaty należy ponieść i jak to zrobić?
Kwota opłaty: 17 PLN.
Opłaty należy dokonać przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miasta Wodzisławia Śląskiego: 67 1240 4357 1111 0010 3970 8909 lub w kasie Urzędu.
Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa: 17 PLN. Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
Tryb odwoławczy
Zażalenie na postanowienie wnosi się do Wojewody w terminie 7 dni od dnia otrzymania rozstrzygnięcia, za pośrednictwem organu do którego został złożony wniosek. Zażalenie należy złożyć na jeden z poniższych sposobów:
pisemnie pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym),
bezpośrednio w siedzibie Urzędu.
O zachowaniu terminu decyduje data nadania zażalenia. Wniesienie zażalenia jest wolne od opłat.
W jaki sposób można złożyć wniosek?
Wniosek można złożyć osobiście w Wydziale Spraw Obywatelskich i Urzędzie Stanu Cywilnego Urzędu Miasta Wodzisławia Śląskiego (ul. Bogumińska 4B – I piętro), za pośrednictwem pełnomocnika lub w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
Jak krok po kroku załatwić sprawę?
Krok 1: pobierz i wypełnij wniosek o wydanie zaświadczenia z rejestru mieszkańców (plik do pobrania na dole strony).
Krok 2: wypełniony wniosek należy złożyć w Wydziale Spraw Obywatelskich i Urzędzie Stanu Cywilnego Urzędu Miasta Wodzisławia Śląskiego (budynek 4B – I piętro) w godzinach pracy Urzędu, za pośrednictwem pełnomocnika lub platformy ePUAP.
Krok 3: zaświadczenie może być odebrane osobiście, pocztą lub elektronicznie przez ePUAP. Zaświadczenie otrzymane przez ePUAP może być wykorzystane tylko elektronicznie. Wydruk zaświadczenia nie stanowi dokumentu urzędowego.
Jak mogę uzyskać odpowiedź na dodatkowe pytania?
Więcej informacji można uzyskać w Wydziale Spraw Obywatelskich i Urzędzie Stanu Cywilnego, nr tel. 32 45 90 519 (budynek 4B, I piętro).