Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności,
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego.
Co powinienem wiedzieć?
- Obywatel polski, który wyjeżdża poza granicę Rzeczypospolitej Polskiej na okres dłuższy niż 6 miesięcy, jest obowiązany zgłosić swój wyjazd oraz powrót właściwemu ze względu na miejsce pobytu stałego organowi (wójtowi/burmistrzowi/prezydentowi).
- Zgłoszenia wyjazdu dokonuje się najpóźniej w dniu opuszczenia dotychczasowego miejsca pobytu, a zgłoszenia powrotu niezwłocznie.
- W celu dokonania zgłoszenia wyjazdu należy wypełnić formularz: Zgłoszenie wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej. W przypadku powrotu należy wypełnić formularz: Zgłoszenie powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej trwającego dłużej niż 6 miesięcy.
- Dla każdej osoby zgłaszającej wyjazd/powrót składa się oddzielny formularz (również dla dziecka), podpisany przez osobę zgłaszającą wyjazd/powrót (za osobę małoletnią podpis składa przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu).
- Zgłoszenia można dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym na piśmie, po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub paszport.
- Za osobę nieposiadającą pełnej zdolności do czynności prawnych, obowiązku zgłoszenia wyjazdu/powrotu dokonuje przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.
Kto może załatwić sprawę?
Osoba fizyczna działająca osobiście lub przez pełnomocnika.
Ile trwa załatwienie sprawy w Urzędzie?
Niezwłocznie, po złożeniu zgłoszenia wymeldowania dokonywana jest stosowna adnotacja w rejestrze PESEL.
Sprawdź, czy posiadasz wszystkie wymagane dokumenty?
Wymagane dokumenty:
- Wypełniony formularz zgłoszenia.
- Dowód osobisty lub paszport (do wglądu).
- W sytuacji składania wniosku w postaci dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym, dostarczenie dokumentu tożsamości do wglądu nie jest wymagane.
- Pełnomocnictwo – w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) do wglądu.
Jakie opłaty należy ponieść i jak to zrobić?
Złożenie i rozpatrzenie zgłoszenia nie podlega opłacie.
Opłata za wydanie zaświadczenia potwierdzającego wymeldowanie: 17 PLN.
Opłaty należy dokonać przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miasta Wodzisławia Śląskiego
67 1240 4357 1111 0010 3970 8909 lub w kasie Urzędu.
W jaki sposób można złożyć wniosek?
Wniosek można złożyć osobiście w Wydziale Spraw Obywatelskich i Urzędzie Stanu Cywilnego Urzędu Miasta Wodzisławia Śląskiego, ul. Bogumińska 4B – I piętro, za pośrednictwem pełnomocnika lub w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
Jak krok po kroku załatwić sprawę?
Krok 1:
Pobierz i wypełnij zgłoszenie wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej na okres dłuższy niż 6 miesięcy i zgłoszenie powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej (plik do pobrania na dole strony).
Krok 2:
Wypełnione zgłoszenie należy złożyć w Wydziale Spraw Obywatelskich i Urzędzie Stanu Cywilnego Urzędu Miasta Wodzisławia Śląskiego, ul. Bogumińska 4B – I piętro w godzinach pracy Urzędu lub przy pomocy skrzynki kontaktowej ePUAP.
Krok 3:
Niezwłocznie, po złożeniu zgłoszenia wyjazdu/powrotu dokonywana jest stosowna adnotacja w rejestrze PESEL.
Jak mogę uzyskać odpowiedź na dodatkowe pytania?
Więcej informacji można uzyskać
w Wydziale Spraw Obywatelskich i Urzędzie Stanu Cywilnego,
nr tel. 32 45 90 519 (budynek 4B, I piętro).