Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

 

Zapoznaj się z POLITYKĄ PRYWATNOŚCI I PLIKÓW COOKIES.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Poniedziałek, 21 kwietnia 2025
Imieniny: Anzelm, Bartosz, Feliks
pochmurno
22°C

Ustanowienie służebności gruntowej

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity Dz. U. z 2024 r. poz. 1145 z póź. zmianami) 
  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeksy cywilny (tekst jednolity z 2024 r. Dz. U. poz. 1061 z póź. zmianami)


 

Co powinienem wiedzieć?

Nieruchomość można obciążyć na rzecz właściciela innej nieruchomości (nieruchomości władnącej) prawem, którego treść polega bądź na tym, że właściciel nieruchomości władnącej może korzystać w oznaczonym zakresie z nieruchomości obciążonej, bądź na tym, że właściciel nieruchomości obciążonej zostaje ograniczony w możności dokonywania w stosunku do niej określonych działań, bądź też na tym, że właścicielowi nieruchomości obciążonej nie wolno wykonywać określonych uprawnień, które mu względem nieruchomości władnącej przysługują na podstawie przepisów o treści i wykonywaniu własności (służebność gruntowa).

Służebność gruntowa może mieć jedynie na celu zwiększenie użyteczności nieruchomości władnącej lub jej oznaczonej części.

Zakres służebności gruntowej i sposób jej wykonywania oznacza się, w braku innych danych, według zasad współżycia społecznego przy uwzględnieniu zwyczajów miejscowych. Służebność gruntowa powinna być wykonywana w taki sposób, żeby jak najmniej utrudniała korzystanie z nieruchomości obciążonej.

W braku odmiennej umowy obowiązek utrzymywania urządzeń potrzebnych do wykonywania służebności gruntowej obciąża właściciela nieruchomości władnącej.

Umowa o ustanowienie służebności gruntowej na nieruchomości stanowiącej własność Miasta zawierana jest w w formie aktu notarialnego. 

 

Kto może załatwić sprawę?

Osoba fizyczna działające osobiście lub przez pełnomocnika oraz osoba prawna, reprezentowana przez umocowaną osobę.

W przypadku trwałego zarządu dyrektor jednostki organizacyjnej Miasta Wodzisławia Śląskiego posiadającej trwały zarząd do nieruchomości na podstawie decyzji administracyjnej.

 

Ile trwa załatwienie sprawy w Urzędzie?

Od 3 do 6 miesięcy, od daty wniesienia wniosku, w zależności od stopnia skomplikowania sprawy.

 

Sprawdź, czy posiadasz wszystkie wymagane dokumenty?

Wymagane dokumenty:

  • Wypełniony formularz wniosku wraz z mapą z zaznaczonym pasem służebności.

Wniosek o ustanowienie służebności przesyłu powinien zawierać: dane adresowe wnioskodawcy, numer telefonu, oznaczenie nieruchomości tj. numer działki, obręb, powierzchnię służebności. Do wniosku należy dołączyć mapę z zaznaczonym pasem służebności.

  • Pełnomocnictwo – w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) do wglądu.


 

Jakie opłaty należy ponieść i jak to zrobić?

Ustanowienie służebności gruntowej jest odpłatne tj. za jednorazowym wynagrodzeniem, którego wysokość ustala Prezydent Miasta w drodze zarządzenia na podstawie operatu szacunkowego wykonanego przez uprawionego rzeczoznawcę majątkowego. Wynagrodzenie płatne jest przed zawarciem aktu notarialnego. 

Koszty aktu notarialnego obciążają wnioskodawcę.


 

W jaki sposób można załatwić sprawę?

Dokument może być złożony przez Wnioskodawcę:

  • drogą elektroniczną poprzez e-Doręczenia,
  • przez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej,
  • poprzez pocztę tradycyjną,
  • osobiście w siedzibie urzędu,
  • drogą mailową.
     

 

Jak krok po kroku załatwić sprawę?

Krok 1: 
Pobierz i wypełnij wniosek o ustanowienie służebności gruntowej (wzór wniosku do pobrania na dole strony).

Krok 2: 
Wypełniony wniosek wraz z załącznikiem mapowym należy złożyć w Urzędzie Miasta Wodzisławia Śląskiego.

Krok 3: 
Odpowiedź dotycząca decyzji Prezydenta Miasta zostanie udzielona w ten sam sposób jaki został złożony wniosek. 

Krok 4:
Sprawa kończy się zawarciem aktu notarialnego.

 

Jak mogę uzyskać odpowiedź na dodatkowe pytania?

Urząd Miasta Wodzisław Śląski:
Wydział Mienia i Planowania Przestrzennego, 
budynek 4a, pokój nr 105
Tel. 32 4590507

Biuro Obsługi Klienta tel. 32 4590460

Pliki do pobrania:

DO GÓRY
Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.