Podstawa prawna
Co powinienem wiedzieć?
Nieruchomość można obciążyć na rzecz właściciela innej nieruchomości (nieruchomości władnącej) prawem, którego treść polega bądź na tym, że właściciel nieruchomości władnącej może korzystać w oznaczonym zakresie z nieruchomości obciążonej, bądź na tym, że właściciel nieruchomości obciążonej zostaje ograniczony w możności dokonywania w stosunku do niej określonych działań, bądź też na tym, że właścicielowi nieruchomości obciążonej nie wolno wykonywać określonych uprawnień, które mu względem nieruchomości władnącej przysługują na podstawie przepisów o treści i wykonywaniu własności (służebność gruntowa).
Służebność gruntowa może mieć jedynie na celu zwiększenie użyteczności nieruchomości władnącej lub jej oznaczonej części.
Zakres służebności gruntowej i sposób jej wykonywania oznacza się, w braku innych danych, według zasad współżycia społecznego przy uwzględnieniu zwyczajów miejscowych. Służebność gruntowa powinna być wykonywana w taki sposób, żeby jak najmniej utrudniała korzystanie z nieruchomości obciążonej.
W braku odmiennej umowy obowiązek utrzymywania urządzeń potrzebnych do wykonywania służebności gruntowej obciąża właściciela nieruchomości władnącej.
Umowa o ustanowienie służebności gruntowej na nieruchomości stanowiącej własność Miasta zawierana jest w w formie aktu notarialnego.
Kto może załatwić sprawę?
Osoba fizyczna działające osobiście lub przez pełnomocnika oraz osoba prawna, reprezentowana przez umocowaną osobę.
W przypadku trwałego zarządu dyrektor jednostki organizacyjnej Miasta Wodzisławia Śląskiego posiadającej trwały zarząd do nieruchomości na podstawie decyzji administracyjnej.
Ile trwa załatwienie sprawy w Urzędzie?
Od 3 do 6 miesięcy, od daty wniesienia wniosku, w zależności od stopnia skomplikowania sprawy.
Sprawdź, czy posiadasz wszystkie wymagane dokumenty?
Wymagane dokumenty:
Wniosek o ustanowienie służebności przesyłu powinien zawierać: dane adresowe wnioskodawcy, numer telefonu, oznaczenie nieruchomości tj. numer działki, obręb, powierzchnię służebności. Do wniosku należy dołączyć mapę z zaznaczonym pasem służebności.
Jakie opłaty należy ponieść i jak to zrobić?
Ustanowienie służebności gruntowej jest odpłatne tj. za jednorazowym wynagrodzeniem, którego wysokość ustala Prezydent Miasta w drodze zarządzenia na podstawie operatu szacunkowego wykonanego przez uprawionego rzeczoznawcę majątkowego. Wynagrodzenie płatne jest przed zawarciem aktu notarialnego.
Koszty aktu notarialnego obciążają wnioskodawcę.
W jaki sposób można załatwić sprawę?
Dokument może być złożony przez Wnioskodawcę:
Jak krok po kroku załatwić sprawę?
Krok 1:
Pobierz i wypełnij wniosek o ustanowienie służebności gruntowej (wzór wniosku do pobrania na dole strony).
Krok 2:
Wypełniony wniosek wraz z załącznikiem mapowym należy złożyć w Urzędzie Miasta Wodzisławia Śląskiego.
Krok 3:
Odpowiedź dotycząca decyzji Prezydenta Miasta zostanie udzielona w ten sam sposób jaki został złożony wniosek.
Krok 4:
Sprawa kończy się zawarciem aktu notarialnego.
Jak mogę uzyskać odpowiedź na dodatkowe pytania?
Urząd Miasta Wodzisław Śląski:
Wydział Mienia i Planowania Przestrzennego,
budynek 4a, pokój nr 105
Tel. 32 4590507
Biuro Obsługi Klienta tel. 32 4590460