Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Co powinienem wiedzieć?
Przedsiębiorca zainteresowany prowadzeniem działalności gospodarczej związanej ze sprzedażą napojów alkoholowych ma obowiązek uzyskania stosownego zezwolenia.
Możliwe jest uzyskanie następujących rodzajów zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych:
- do 4,5 proc. zawartości alkoholu oraz na piwo,
- powyżej 4,5 proc. do 18 proc. zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa),
- powyżej 18 proc. zawartości alkoholu.
Procedura postępowania we wszystkich trzech przypadkach jest identyczna, co pozwala na jednym wniosku wystąpić o dowolne jedno, dwa lub wszystkie trzy zezwolenia.
Kto może załatwić sprawę?
Osoba fizyczna działająca osobiście lub przez pełnomocnika.
Ile trwa załatwienie sprawy w Urzędzie?
- Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych lub decyzję o odmowie wydania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wydaje się nie później niż w ciągu miesiąca od dnia wszczęcia postępowania.
- Dokument może być odebrany przez Wnioskodawcę osobiście w siedzibie Urzędu.
- Przesłanie dokumentu kończącego sprawę pocztą, jest możliwe tylko wtedy, kiedy dokument tożsamości zostanie okazany przy składaniu wniosku lub w trakcie prowadzonego postępowania. W innym przypadku Wnioskodawca musi osobiście odebrać dokument kończący sprawę, z uwagi na konieczność okazania dokumentu tożsamości.
- Odbiór zezwolenia osobiście, drogą elektroniczną jak również poprzez pocztę tradycyjną jest możliwy wówczas, gdy opłata za to zezwolenie została wniesiona przed jego wydaniem lub wysłaniem.
Odmowa wydania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych może nastąpić z następujących powodów:
- występuje brak liczby zezwoleń na sprzedaży napojów zawierających do 4,5 proc. alkoholu oraz piwa, od 4,5 proc. do 18 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa), powyżej 18 proc. alkoholu przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży, ustalonych przez radę gminy (miasta) w drodze uchwały dla terenu gminy (miasta),
- występuje zakaz sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych w danym miejscu zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz uchwałą rady gminy (miasta) w sprawie zasad usytuowania na terenie gminy (miasta) miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
Sprawdź, czy posiadasz wszystkie wymagane dokumenty?
Wymagane dokumenty:
- wypełniony formularz wniosku,
- dowód osobisty lub inny dokument tożsamości (do wglądu),
- w sytuacji składania wniosku w postaci dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym, dostarczenie dokumentu tożsamości do wglądu nie jest wymagane,
- w pozostałych sytuacjach dowód osobisty lub inny dokument tożsamości może być okazywany przy składaniu wniosku, w trakcie prowadzonego postępowania lub przy odbiorze dokumentu kończącego sprawę,
- pełnomocnictwo - w przypadku ustanowienia pełnomocnika (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej,
- kserokopia dokumentu potwierdzającego tytuł prawny Wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych (oryginał do wglądu),
- zgoda właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym,
- kserokopia decyzji właściwego państwowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu, o której mowa w art. 65 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (oryginał do wglądu).
Jakie opłaty należy ponieść i jak to zrobić?
Opłatę wnosi się od każdego wnioskowanego zezwolenia odpowiednio:
- do 4,5 proc. zawartości alkoholu oraz na piwo - kwota opłaty: wysokość proporcjonalna do okresu ważności zezwolenia, liczona od kwoty 525 PLN należnej za cały rok kalendarzowy,
- powyżej 4,5 proc. do 18 proc. zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa) - kwota opłaty: wysokość proporcjonalna do okresu ważności zezwolenia, liczona od kwoty 525 PLN należnej za cały rok kalendarzowy,
- powyżej 18 proc. zawartości alkoholu - kwota opłaty: wysokość proporcjonalna do okresu ważności zezwolenia, liczona od kwoty 2.100 PLN należnej za cały rok kalendarzowy.
Powyższa opłata dotyczy przedsiębiorców rozpoczynających działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży napojów alkoholowych oraz tych, których roczna wartość sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w roku poprzednim nie przekroczyła wartości:
- 37 500 PLN dla napojów o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwa,
- 37 500 PLN dla napojów o zawartości powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa),
- 77 000 PLN dla napojów o zawartości powyżej 18% alkoholu.
Jeśli wnioskodawca prowadził sprzedaż napojów alkoholowych w roku poprzednim opłatę wnosi odpowiednio:
- jeśli wnioskodawca prowadził sprzedaż napojów alkoholowych do 4,5% zawartości alkoholu oraz piwa i wartość ich sprzedaży w roku poprzednim przekroczyła 37 500 zł wnosi opłatę: proporcjonalnie do okresu ważności zezwolenia w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,
- jeśli wnioskodawca prowadził sprzedaż napojów alkoholowych powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa) i wartość ich sprzedaży w roku poprzednim przekroczyła 37 500 zł wnosi opłatę: proporcjonalnie do okresu ważności zezwolenia w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,
- jeśli wnioskodawca prowadził sprzedaż napojów alkoholowych powyżej 18% zawartości alkoholu i wartość ich sprzedaży w roku poprzednim przekroczyła 77 000 zł wnosi opłatę: proporcjonalnie do okresu ważności zezwolenia w wysokości 2,7% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim.
Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17 PLN od każdego stosunku pełnomocnictwa. Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
Tryb odwoławczy
Decyzja wydana w pierwszej instancji, od której uzasadnienia organ odstąpił z powodu uwzględnienia w całości żądania strony, jest ostateczna (art. 127 Kpa). Od niniejszej decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia za pośrednictwem prezydenta Miasta Wodzisławia Śląskiego.
Od decyzji odmownej stronie przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach za pośrednictwem Prezydenta Miasta Wodzisławia Śląskiego w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. Odwołanie należy złożyć na jeden z poniższych sposobów:
- Przesłać pocztą tradycyjną (dla celów dowodowych zaleca się przesłanie listem poleconym).
- Bezpośrednio w siedzibie urzędu w godzinach jego pracy.
Ponadto:
- o zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego,
- wniesienie odwołania jest wolne od opłat,
- w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co oznacza, iż decyzja podlega wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji.
W jaki sposób można złożyć wniosek?
Wniosek można złożyć osobiście w Wydziale Spraw Obywatelskich i Urzędzie Stanu Cywilnego Urzędu Miasta Wodzisławia Śląskiego, ul. Bogumińska 4B – I piętro, za pośrednictwem operatora pocztowego lub w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
Jak krok po kroku załatwić sprawę?
- Krok 1: Pobierz i wypełnij wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych (plik do pobrania na dole strony).
- Krok 2: Wypełniony wniosek należy złożyć w Wydziale Spraw Obywatelskich i Urzędzie Stanu Cywilnego Urzędu Miasta Wodzisławia Śląskiego (budynek 4B – I piętro) w godzinach pracy Urzędu, pocztą lub w postaci elektronicznej.
- Krok 3: Przygotowane zezwolenie Przedsiębiorca (pełnomocnik) odbiera osobiście okazując dowód osobisty lub inny dokument tożsamości w Biurze Obsługi Klienta Wydziału Spraw Obywatelskich i Urzędu Stanu Cywilnego Urzędu Miasta Wodzisławia Śląskiego, ul. Bogumińska 4B, I piętro.
Jak mogę uzyskać odpowiedź na dodatkowe pytania?
Więcej informacji można uzyskać w Wydziale Spraw Obywatelskich i Urzędzie Stanu Cywilnego, nr tel. 32 45 90 533 (budynek 4B, I piętro).