Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu czasowego/stałego
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności,
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego.
Co powinienem wiedzieć?
Obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który opuszcza miejsce pobytu stałego lub czasowego przed upływem deklarowanego okresu pobytu, jest obowiązany wymeldować się w organie gminy (miasta), właściwym ze względu na dotychczasowe miejsce jego pobytu, najpóźniej w dniu opuszczenia tego miejsca.
Osoba zgłaszająca wymeldowanie jest obowiązana złożyć wypełniony formularz Zgłoszenia wymeldowania z miejsca pobytu stałego lub Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu czasowego.
Dla każdej wymeldowującej osoby składa się oddzielny formularz (również dla dziecka), podpisany przez osobę wymeldowującą się (za osobę małoletnią podpis składa przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu).
Wymeldowania z miejsca pobytu stałego lub czasowego można dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym na piśmie, po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub paszport.
Za osobę nieposiadającą pełnej zdolności do czynności prawnych, obowiązku wymeldowania dokonuje przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.
Zgłoszenie zgonu dokonane w Urzędzie Stanu Cywilnego, zgodnie z przepisami prawa o aktach stanu cywilnego, zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej z miejsca pobytu stałego i czasowego.
Wymeldowania z dotychczasowego miejsca pobytu stałego lub czasowego można dokonać podczas zameldowania w nowym miejscu pobytu.
Kto może załatwić sprawę?
Osoba fizyczna działająca osobiście lub przez pełnomocnika.
Ile trwa załatwienie sprawy w Urzędzie?
Niezwłocznie, po złożeniu zgłoszenia wymeldowania dokonywana jest stosowna adnotacja w rejestrze PESEL.
Zaświadczenie o wymeldowaniu wydaje się tylko na wniosek osoby podlegającej wymeldowaniu.
Sprawdź, czy posiadasz wszystkie wymagane dokumenty?
Wymagane dokumenty:
wypełniony formularz wniosku.
dowód osobisty lub paszport (do wglądu).
pełnomocnictwo – w przypadku ustanowienia pełnomocnika
W sytuacji składania wniosku w postaci dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym, dostarczenie dokumentu tożsamości do wglądu nie jest wymagane.
Jakie opłaty należy ponieść i jak to zrobić?
Złożenie i rozpatrzenie zgłoszenia nie podlega opłacie.
Opłata za wydanie zaświadczenia potwierdzającego wymeldowanie: 17 PLN.
Opłaty należy dokonać przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miasta Wodzisławia Śląskiego: 67 1240 4357 1111 0010 3970 8909 lub w kasie Urzędu.
W jaki sposób można złożyć wniosek?
Zgłoszenie można złożyć osobiście w Wydziale Spraw Obywatelskich i Urzędzie Stanu Cywilnego Urzędu Miasta Wodzisławia Śląskiego, ul. Bogumińska 4B – I piętro lub przy pomocy skrzynki kontaktowej ePUAP - opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.
Jak krok po kroku załatwić sprawę?
Krok 1: pobierz i wypełnij zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu czasowego/stałego (plik do pobrania na dole strony).
Krok 2: wypełnione zgłoszenie należy złożyć w Wydziale Spraw Obywatelskich i Urzędzie Stanu Cywilnego Urzędu Miasta Wodzisławia Śląskiego, ul. Bogumińska 4B – I piętro w godzinach pracy Urzędu lub przy pomocy skrzynki kontaktowej ePUAP.
Krok 3: niezwłocznie, po złożeniu zgłoszenia wymeldowania dokonywana jest stosowna adnotacja w rejestrze PESEL.
Zaświadczenie o wymeldowaniu wydaje się tylko na wniosek osoby podlegającej wymeldowaniu.
Jak mogę uzyskać odpowiedź na dodatkowe pytania?
Więcej informacji można uzyskać w Wydziale Spraw Obywatelskich i Urzędzie Stanu Cywilnego, nr tel. 32 45 90 519 (budynek 4B, I piętro).