Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Urząd Miasta Wodzisławia Śląskiego - najważniejsze informacje.
Wydziały, Referaty i Biura Urzędu Miasta mieszczą się w trzech budynkach znajdujących się na ulicy Bogumińskiej 4 w Wodzisławiu Śląskim.
Biuro Obsługi Klienta Znajduje się w Budynku 4b. To właśnie tutaj można złożyć pismo, uzyskać informacje oraz zapytać w którym budynku znajduje się dany Wydział, Referat lub Biuro.
Budynek 4:
Kierownictwo Urzędu (Prezydent Miasta oraz jego zastępca)
Skarbnik oraz zastępca skarbnika
Sekretarz
Biuro Komunikacji Społecznej Biuro Komunikacji Społecznej realizuje zadania w zakresie dialogu (public relations) z interesariuszami w otoczeniu społeczno-gospodarczym miasta, promocji miasta, kreowania wizerunku urzędu i Prezydenta Miasta oraz prowadzi sprawy związane z kulturą, w tym organizację wydarzeń kulturalnych oraz zarządzania rozwojem kulturalnym miasta.
Wydział Organizacyjny Wydział Organizacyjny realizuje zadania związane z zapewnieniem obsługi administracyjnej i organizacyjnej Prezydenta Miasta, zadania związane z obsługą kancelaryjną urzędu oraz zadania związane z zapewnieniem obsługi administracyjnej i organizacyjnej Rady Miejskiej.
Wydział Finansów Wydział Finansów realizuje zadania związane z opracowaniem, uchwalaniem i wykonywaniem budżetu miasta oraz wieloletniej prognozy finansowej, a także zadania związane z rachunkowością budżetową miasta i urzędu jako jednostki budżetowej, sprawozdawczością, analizami finansowymi, ewidencją i windykacją należności niepodatkowych, ewidencją środków trwałych, centralizacją podatku VAT oraz zadania głównego księgowego jednostki budżetowej, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.
Biuro Administracyjno – Gospodarcze Biuro prowadzi sprawy związane z administrowaniem budynkami urzędu i lokalami zajmowanymi na potrzeby urzędu oraz zapewnieniem technicznych i lokalowych warunków funkcjonowania urzędu. Ponadto biuro realizuje zadania związane z utrzymaniem czystości w budynkach urzędu, dokonuje zakupów materiałów i wyposażenia koniecznego do funkcjonowania urzędu oraz prowadzi gospodarkę taborem samochodowym.
Biuro Aktywności Społecznej Biuro realizuje zadania związane ze wspieraniem młodzieży, prowadzeniem polityki senioralnej oraz współpracuje z organizacjami prowadzącymi działalność pożytku publicznego poprzez prowadzenie Centrum Aktywności Społecznej, biura Młodego Miasta oraz Klubu Seniora. Ponadto biuro realizuje zadania z zakresu sportu, rekreacji, planowania, kreowania i nadzorowania realizacji polityki rowerowej miasta, a także zadania z zakresu ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Biuro Radców Prawnych Biuro Radców Prawnych wykonuje obsługę prawną urzędu oraz organów miasta.
Budynek 4a:
Biuro Zamówień Publicznych Biuro realizuje zadania w zakresie przygotowywania i przeprowadzania postępowań o udzielenie zamówień publicznych na rzecz urzędu. Ponadto biuro realizuje zadania w zakresie przygotowywania i przeprowadzania postępowań o udzielenie zamówień publicznych na rzecz jednostek organizacyjnych miasta na podstawie odrębnych pełnomocnictw.
Wydział Mienia i Planowania Przestrzennego Wydział Mienia i Planowania Przestrzennego realizuje zadania związane z gospodarowaniem nieruchomościami miasta, zarządzaniem i administrowaniem mieniem komunalnym, ubezpieczeniem mienia komunalnego. Ponadto wydział realizuje zadania w zakresie planowania przestrzennego miasta, projektowania rozwiązań w zakresie kształtowania ładu przestrzennego, ochrony zabytków i dóbr kultury oraz zadania związane z podziałem i scalaniem nieruchomości, opiniowaniem projektów architektoniczno – konserwatorskich, nazewnictwem ulic i placów, numeracji nieruchomości, a także opłatami planistycznymi i adiacenckimi.
Biuro Gospodarki Lokalowej Biuro Gospodarki Lokalowej realizuje zadania z zakresu gospodarowania zasobem mieszkaniowym Miasta.
Wydział Edukacji i Usług Opiekuńczych - Referat Usług Opiekuńczych Referat realizuje zadania z zakresu zdrowia, profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych, przeciwdziałania narkomanii, opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, realizacji polityki społecznej wobec rodzin.
Budynek 4b:
Biuro Strategii i Funduszy Zewnętrznych Biuro koordynuje działania mające na celu wykorzystanie środków zewnętrznych na rzecz rozwoju miasta i realizacji jego strategicznych polityk obszarowych, pozyskuje informacje na temat aktualnych programów unijnych i krajowych oraz koordynuje i bierze udział w procesie przygotowania aplikacji, wdrażania i rozliczania projektów. Ponadto biuro realizuje prace związane z programowaniem strategicznego rozwoju miasta oraz koordynacją systemu zarządzania projektami.
Wydział Inwestycji i Gospodarki Komunalnej Wydział Inwestycji i Gospodarki Komunalnej realizuje zadania związane z prognozowaniem, przygotowaniem, realizacją, nadzorowaniem oraz rozliczaniem i dokonywaniem odbiorów inwestycji miasta i remontów obiektów infrastruktury miasta. Ponadto wydział realizuje zadania z zakresu gospodarki komunalnej, strategii drogowej, transportu publicznego i prywatnego, prowadzi sprawy związane z oświetleniem ulic, parków i zieleńców miejskich oraz organizuje i sprawuje opiekę nad grobami i cmentarzami wojennymi.
Wydział Spraw Obywatelskich i Urząd Stanu Cywilnego Wydział Spraw Obywatelskich i Urząd Stanu Cywilnego realizuje sprawy związane z prowadzeniem ewidencji ludności, spraw meldunkowych, wydawaniem dowodów osobistych, kwalifikacją wojskową oraz ewidencją działalności gospodarczej i wydawaniem zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Ponadto wydział prowadzi sprawy związane z aktami stanu cywilnego, ze zmianą imion i nazwisk oraz sprawy określone w Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym oraz Konkordacie podpisanym pomiędzy Stolicą Apostolską a Rzeczpospolitą Polską.
Wydział Edukacji i Usług Opiekuńczych Wydział realizuje zadania związane z finansowaniem i organizowaniem działalności szkół, przedszkoli i placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest miasto. Ponadto wydział realizuje zadania związane z prowadzeniem rachunkowości, sprawozdawczości i obsługi finansowej, w tym zapewnienia realizacji zadań głównego księgowego oraz zapewnia obsługę systemu wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych w całości wraz z pochodnymi w szkołach i placówkach oświatowych w ramach organizacji wspólnej obsługi dla samorządowych jednostek budżetowych określonych uchwałami Rady Miejskiej.
Wydział Ochrony Środowiska Wydział Ochrony Środowiska realizuje zadania z zakresu przepisów ochrony środowiska, ochrony przyrody, ochrony zwierząt, prawa wodnego, rolnictwa, leśnictwa i łowiectwa oraz nadzoruje system gospodarowania nieczystościami ciekłymi w mieście w oparciu o ustawę o utrzymaniu czystości i porządku. Ponadto wydział realizuje zadania związane z promowaniem proekologicznych rozwiązań dla mieszkańców m.in. poprzez finansowe wsparcie tych działań celem poprawy jakości powietrza i klimatu.
Biuro Informatyki Biuro Informatyki realizuje zadania związane z obsługą informatyczną urzędu oraz zadania w ramach organizacji wspólnej obsługi informatycznej dla samorządowych jednostek budżetowych określone uchwałą Rady Miejskiej. Biuro zapewnia ochronę oprogramowania i baz danych oraz zapewnia od strony technicznej stosowanie przepisów prawa dotyczących ochrony danych osobowych i ochrony informacji niejawnych zgromadzonych w zasobach informatycznych.
Wydział Podatków Wydział Podatków realizuje zadania w zakresie wsparcia procesów planowania strategicznego i operacyjnego urzędu i budżetu miasta w obszarze zarządzania podatkami, a także realizuje zadania w obszarze wymiaru i poboru należności publicznoprawnych, do których w całości zastosowanie znajduje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa.
Biuro Gospodarowania Odpadami Biuro Gospodarowania Odpadami organizuje i nadzoruje system gospodarowania odpadami komunalnymi w mieście. Ponadto Biuro prowadzi windykację i egzekucję z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Biuro Kontroli Wewnętrznej i Audytu Biuro Kontroli Wewnętrznej i Audytu realizuje zadania związane z prowadzeniem kontroli w jednostkach organizacyjnych miasta i komórkach organizacyjnych urzędu, a także zadania w zakresie audytu. Ponadto biuro sprawuje nadzór formalny w ramach prowadzenia nadzoru właścicielskiego nad spółkami miejskimi.
Inspektor Ochrony Danych Inspektor Ochrony Danych realizuje zadania wynikające z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości.
Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych realizuje zadania w zakresie ochrony informacji niejawnych.
Pełnomocnik ds. zarządzania zgodnością i bezpieczeństwa informacji Pełnomocnik ds. zarządzania zgodnością i bezpieczeństwa informacji realizuje zadania związane z zarządzaniem zgodnością oraz bezpieczeństwem informacji w Urzędzie.
Urząd Miasta to również Straż Miejska, która mieści się na ulicy Rzecznej 44 w Wodzisławiu Śląskim. Straż Miejska realizuje zadania w zakresie ochrony porządku publicznego wynikające z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o strażach gminnych oraz innych ustaw i aktów prawa miejscowego. Do zadań Straży Miejskiej należy w szczególności: ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych, czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego, ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej oraz prowadzenie monitoringu wizyjnego miasta.
Centrum Aktywności Społecznej znajduje się na ulicy Styczyńskiego 2 w Wodzisławiu Śląskim. Jest to miejsce przeznaczone dla organizacji pozarządowych. Do dyspozycji organizacji non-profit pozostają pięknie wyremontowane sale do przechowywania dokumentacji, pomieszczenia biurowe z pełnym wyposażeniem, dostępem do internetu, sale konferencyjne, a także zaplecze socjalno - sanitarne. W nowoczesnych pomieszczeniach Centrum Aktywności Społecznej znajdzie się także miejsce dla osób, które mają pomysł, czas i energię, by zrobić coś dobrego dla innych. Jest tutaj również Punkt Informacji Turystycznej.