Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

 

Zapoznaj się z POLITYKĄ PRYWATNOŚCI I PLIKÓW COOKIES.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Poniedziałek, 28 kwietnia 2025
Imieniny: Waleria, Ludwik, Paweł
pochmurno
13°C
Powróć do: 2014-2020

Przedszkola bez granic

Logo Programu INTERREG V-A Republika Czeska-Polska Fundusz Mikroprojektów 2014-2020 w Euroregionie SilesiaPrzedszkola bez granic/Mateřské školy bez hranic to projekt realizowany wspólnie przez miasto Wodzisław Śląski i miejski obwód Ostrava-Jih. Jego głównym celem jest nawiązanie współpracy i jej późniejsze zintensyfikowanie poprzez podniesienie jakości nauczania w czterech czeskich i czterech wodzisławskich przedszkolach.

 Logo Programu INTERREG V-A Republika Czeska-Polska Fundusz Mikroprojektów 2014-2020 w Euroregionie Silesia oraz Unii Europejskiej

Nazwa Programu: INTERREG V-A Republika Czeska-Polska Fundusz Mikroprojektów 2014-2020 w Euroregionie Silesia
Partner Projektu: Statutární město Ostrava - městský obvod Ostrava-Jih
Numer projektu: CZ.11.4.120/0.0/0.0/16_013/0000644
Tytuł: Przedszkola bez granic/Mateřské školy bez hranic
Całkowite wydatki kwalifikowane: 35 892,25 euro
Całkowite wydatki kwalifikowane po stronie Miasta Wodzisławia Śląskiego: 15 235,60 euro
Kwota dofinansowania po stronie Miasta Wodzisławia Śląskiego: 13 718,04 euro

Opis projektu:
Realizacja projektu stworzy sieć powiązań i zapoczątkuje współpracę nie tylko między miejskim obwodem Ostrava - Jih a miastem Wodzisławiem Śląskim, ale także pomiędzy czterema przedszkolami po każdej stronie granicy. Współcześnie mamy do czynienia z wyraźną zmianą trendów w nauczaniu przedszkolnym. Kładzie się nacisk na rozwój kompetencji oraz nowych umiejętności. Dzięki ulepszonym narzędziom diagnostycznym w większej mierze wychwytywane są błędy w nauczaniu czy też niepełnosprawności (zarówno mentalne, jak i fizyczne). Nauczyciele muszą wyrównywać szanse takich osób korepetycjami czy zajęciami dodatkowymi. Nowym zasadniczym aspektem jest komunikacja z rodzicem dziecka celem zaangażowania go w dodatkową pracę wykonywaną celem wyrównania szans dziecka. Problemem jest brak umiejętności, a także niedostatki komunikacyjne pomiędzy poszczególnymi nauczycielami. System nauczania w Polsce jest w temacie inkluzji/integracji zdecydowanie na wyższym poziomie niż w Czechach. W Polsce zaniedbuje się jednak zajęcia praktyczno-techniczne w nauczaniu przedszkolnym. Dzięki działaniom projektowym, wymianie doświadczeń, zdobyciu nowych umiejętności oraz nowemu, odrębnemu podejściu do tematu zwiększeniu ulegnie jakość nauczania w przedmiotowych przedszkolach. Dodatkowo w trakcie spotkań, które odbędą się w ramach działań projektowych, poruszane będą tematy związane z odrębnym sposobem zarządzania przedszkolami czy różnicami w systemach finansowania (problematyka składek rodzicielskich, zaplecza technicznego czy zagospodarowania terenu wokół przedszkoli.)

Główny cel projektu:
Głównym celem projektu jest nawiązanie współpracy i jej późniejsze zintensyfikowanie poprzez podniesienie jakości nauczania w czterech przedszkolach w miejskim obwodzie Ostrava-Jih i czterech przedszkolach miasta Wodzisławia Śląskiego. Pedagodzy zwiększą swoje profesjonalne umiejętności i kompetencje poprzez wymianę doświadczeń, wspólny udział w zajęciach przedszkolnych czy naukę w ramach zaproponowanych szkoleń. Projekt przybliży również tak czeskim, jak i polskim dzieciom podstawową wiedzę oraz pojęcia o swoim sąsiedzie (przykładowo zapoznanie się z polską i czeską flagą, przesłuchanie hymnów czy wspólne gry i zabawy, dzięki którym przekazane zostaną pouczające informacje). Dzięki projektowi poszczególne placówki oświatowe wzbogacą się o dobre doświadczenia zebrane po obu stronach granicy i wytworzą się podstawy dla głębszej przygranicznej współpracy. Ważnym aspektem i jednym z celów projektu będzie także wymiana doświadczeń zawodowych osób odpowiedzialnych za organizację systemów edukacyjnych w lokalnych społecznościach miejskiego obwodu Ostrava-Jih a miasta Wodzisławia Śląskiego.

Działania projektowe:
Wnioskodawcy od 24.03.2016 r. zaczęli pracę nad wspólnym przygotowaniem założeń koncepcyjnych pod wniosek o dofinansowanie. Dzięki pracy grup roboczych i w trakcie spotkań pomiędzy Partnerami stworzono zarysy przyszłej współpracy transgranicznej. Ze względu na fakt, że jest to pierwsza próba sformalizowania kontaktów pomiędzy tymi dwoma konkretnymi podmiotami (miejski obwód Ostrava-Jih, Miasto Wodzisław Śląski) założono, że najlepszym rozwiązaniem będzie zrealizowanie mikroprojektu, który pozwoli Partnerom lepiej poznać swoje mocne i słabe strony w zarządzaniu i realizacji projektami o charakterze transgranicznym. Dzięki działaniom projektowym zaplanowanym we wniosku o dofinansowane możliwe będzie stworzenie pierwszych formalnych powiązań pomiędzy pracownikami urzędów po obu stronach granicy, a także pokonanie barier mentalnych czy językowych pomiędzy lokalnymi społecznościami. Zadanie związane z zarządzaniem projektem (działanie kluczowe nr 1) ma charakter stały (9 miesięcy) i będzie służyło sprawnej realizacji pozostałych zaplanowanych działań. Wnioskodawcy zaplanowali 2 wspólne wydarzenia związane z wymianą doświadczeń i umiejętności pomiędzy osobami odpowiedzialnymi za zarządzanie systemami edukacji (urzędnicy, dyrektorzy przedszkoli) i ich wdrażanie (pedagodzy) - działania kluczowe nr 2 i nr 3. Pomimo wspólnego charakteru działań za każde z wydarzeń będzie bezpośrednio odpowiedzialne miasto gospodarza wydarzenia. Dodatkowo w ramach projektu planuje się zrealizować dwa zorganizowane wyjazdy dzieci do kraju Partnera projektu, gdzie będą miały możliwość poznania swoich rówieśników, zarówno w codziennym środowisku (przedszkola po obu stronach granicy), jak i w miejscach zabawy i nauki (koedukacyjne wyjazdy do Żor czy Dolni oblasti Vitkovic) - działania kluczowe nr 4 i nr 5. Podobnie jak to miało miejsce wcześniej, mimo wspólnego zaangażowania wyjazdu bezpośrednio za konkretne wydarzenie będzie odpowiadał gospodarz.

Główna grupa docelowa:
Główną grupę docelową stanowią pedagodzy przedszkoli po obu stronach granicy oraz dzieci przewidziane do projektu. Po polskiej stronie będą to Publiczne Przedszkole nr 2 (Chopina 13), Publiczne Przedszkole nr 16 (Przemysława 10), Publiczne Przedszkole 19 (XXX-lecia 30), Zespół Szkół nr 1 - Publiczne Przedszkole nr 9 (Armii Ludowej 11) - wszystkie z miasta Wodzisławia Śląskiego. Z czeskiej strony do projektu przystąpią Mateřská škola Ostrava-Výškovice (Staňkova 33), Mateřská škola Ostrava-Dubina (A. Gavlase 12A), Mateřská škola Ostrava-Dubina (F. Formana 13), Mateřská škola Ostrava-Zábřeh ( Za Školou 1). Drugą grupę docelową są osoby odpowiedzialne za organizację systemów edukacyjnych w lokalnych społecznościach, tak z polskiej, jak i czeskiej strony. Beneficjentami projektu są rodzice dzieci, które wzięły udział we wspólnych spotkaniach oraz koledzy pedagogów biorących udział w projekcie - nastąpi efekt synergii, a umiejętności i doświadczenia zdobyte przez uczestników projektu zostaną wykorzystane przez ich kolegów z innych przedszkoli z okolic.

Osoby realizujące projekt po stronie polskiej:
Bartosz Kwaśny, menadżer ds. projektu – 32 45 90 510, b.kwasny@wodzislaw-slaski.pl
Judyta Kuś-Folwarczny, menadżer ds. finansów – 32 45 90 510, j.kus-folwarczny@wodzislaw-slaski.pl
Beata Gala, menadżer ds. edukacji 

Osoby realizujące projekt po stronie czeskiej:
Roman Jirsa, menadżer ds. projektu
Markéta Neboráková, menadżer ds. finansowych
Alena Píchová, menadżer ds. edukacji (gwarant)

DO GÓRY
Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.