Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ile płacimy za śmieci? Czy jest różnica pomiędzy śmieciami selektywnymi a zmieszanymi? Zachęcamy do lektury.
Opłata za odbiór odpadów od 1 lipca 2013 roku wnoszona jest do gminy oraz jest obowiązkiem ustawowym. Od 1 luty 2015 roku, kwota opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie podlega zaokrągleniu.
Obowiązkiem właścicieli nieruchomości (niezależnie od tego czy są to nieruchomości zamieszkałe czy niezamieszkałe), było i jest selektywne zbieranie odpadów, zgodnie z wymaganiami określonymi w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminie oraz regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.
Stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - nieruchomości zamieszkałe
Od 1 sierpnia 2024 roku ustala się stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości 34 zł miesięcznie za mieszkańca zamieszkującego nieruchomość.
W przypadku uchwalenia nowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wójt, burmistrz lub prezydent miasta zawiadamia właściciela nieruchomości o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyliczonej jako iloczyn nowej stawki opłaty i danych podanych w deklaracji. W takim przypadku właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do złożenia nowej deklaracji i uiszcza opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości podanej w zawiadomieniu.
Od 1 sierpnia 2024 roku zwalnia się w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostującymi bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym. Zwolnienie, o którym mowa wynosi 4,58 zł miesięcznie od mieszkańca.
W przypadku zmiany danych (ilości osób zamieszkujących nieruchomość), będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na danej nieruchomości, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie 14 dni od dnia nastąpienia zmiany.
W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.
Stawka opłaty na gospodarowanie odpadami komunalnymi - nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne tzw. niezamieszkałe
Ustala się stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne za:
Stawka opłaty za poszczególne worki/pojemniki od 1 września 2024 r. wynoszą:
worek o pojemności 80l - 19,17 zł,
worek o pojemności 120l - 28,76 zł,
pojemnik o pojemności 110l - 26,36 zł,
pojemnik o pojemności 120l - 28,76 zł,
pojemnik o pojemności 240l - 57,52 zł,
pojemnik o pojemności 1100l - 263,63 zł,
pojemnik o pojemności 0,7m3 typu dzwon - 167,76 zł,
pojemnik o pojemności 1,1m3 typu dzwon - 263,63 zł,
pojemnik o pojemności 1,5m3 typu dzwon - 359,50 zł,
pojemnik o pojemności 2m3 typu dzwon - 479,33 zł,
pojemnik o pojemności 2,5m3 typu dzwon - 599,16 zł,
pojemnik o pojemności 4m3 typu KP - 958,66 zł,
pojemnik o pojemności 5m3 typu KP - 1 198,33 zł,
pojemnik o pojemności 7m3 typu KP - 1 677,66 zł,
pojemnik o pojemności 10m3 typu KP - 2 396,66 zł.
Należy pamiętać, że w przypadku nieruchomości niezamieszkałych, w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy uwzględnić częstotliwość odbioru odpadów komunalnych.
Termin, częstotliwość i tryb uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Naliczona przez mieszkańca opłata powinna zostać wpłacona w terminach:
do 15 kwietnia każdego roku - za miesiące styczeń, luty, marzec tego roku,
do 15 lipca każdego roku - za miesiące kwiecień, maj, czerwiec tego roku,
do 15 października każdego roku - za miesiące lipiec, sierpień, wrzesień tego roku,
do 15 grudnia każdego roku - za miesiące październik, listopad, grudzień tego roku
na podany Państwu indywidualny nr rachunku bankowego,
elektronicznie na rachunek bankowy miasta Wodzisławia Śląskiego.
Numer konta: 67 1240 4357 1111 0010 3970 8909 Bank PEKAO SA Oddział Rybnik
Druk płatności powinien zawierać następujące informacje: Odbiorca: Urząd Miasta Wodzisławia Śląskiego ul. Bogumińska 4 44-300 Wodzisław Śląski
Wszystkich wpłat na konto Urzędu Miasta można dokonywać bez dodatkowych opłat w Banku Pekao SA. w Wodzisławiu Śl., os. XXX-lecia 62, w godz 9:30-17:00.
Od 1 lipca 2021 roku wpłat gotówkowych na rachunki bankowe Urzędu Miasta w promocyjnej cenie 3,50 zł od każdej wpłaty można dokonywać w Mikołowskim Banku Spółdzielczym w Wodzisławiu Śl, ul. Mendego 26, w godzinach od 8:00 do 15:30.
W przypadku niewpłacenia w obowiązujących terminach kwot wynikających z deklaracji lub wpłacenia jej w niepełnej wysokości, złożona deklaracja stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Informacje na temat płatności można uzyskać w Wydziale Podatków pod nr telefonu 32 45 90 436.