Podstawa prawna
- Ustawa o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r. (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1478 ze zm.)
- Kodeks postępowania administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r. (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 572)
Co powinienem wiedzieć?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości wymaga uzyskania zezwolenia wydawanego przez:
- wójta/burmistrza/prezydenta miasta,
- wojewódzkiego konserwatora zabytków – w przypadku zamiaru usunięcia drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków.
Zezwolenia (w formie decyzji administracyjnej) wydawane jest na wniosek posiadacza nieruchomości bądź właściciela urządzeń przesyłowych, którym zagrażają drzewa lub krzewy. Wydanie zezwolenia poprzedzone jest obligatoryjnymi oględzinami drzew lub krzewów wnioskowanych do usunięcia, dokonywanymi przez pracownika organu prowadzącego postępowanie.
Zgodnie z art. 83f ustawy o ochronie przyrody uzyskania zezwolenia nie wymaga usunięcie:
- krzewu albo krzewów rosnących w skupisku, o powierzchni do 25 m2;
- krzewów na terenach pokrytych roślinnością pełniącą funkcje ozdobne, urządzoną pod względem rozmieszczenia i doboru gatunków posadzonych roślin, z wyłączeniem krzewów w pasie drogowym drogi publicznej, na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków oraz na terenach zieleni;
- drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:
a) 80 cm - w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
b) 65 cm - w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
c) 50 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew; - drzew lub krzewów, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej (w tym przypadku zastosowanie ma odrębna procedura zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa);
- drzew lub krzewów usuwanych w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania rolniczego;
- drzew lub krzewów na plantacjach lub w lasach w rozumieniu ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach;
- drzew lub krzewów owocowych, z wyłączeniem rosnących na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków lub na terenach zieleni;
- drzew lub krzewów usuwanych w związku z funkcjonowaniem ogrodów botanicznych lub zoologicznych;
- drzew lub krzewów usuwanych na podstawie decyzji właściwego organu z obszarów położonych między linią brzegu a wałem przeciwpowodziowym lub naturalnym wysokim brzegiem, w który wbudowano trasę wału przeciwpowodziowego, z wału przeciwpowodziowego i terenu w odległości mniejszej niż 3 m od stopy wału;
- drzew lub krzewów, które utrudniają widoczność sygnalizatorów i pociągów, a także utrudniają eksploatację urządzeń kolejowych albo powodują tworzenie na torowiskach zasp śnieżnych, usuwanych na podstawie decyzji właściwego organu;
- drzew lub krzewów stanowiących przeszkody lotnicze, usuwanych na podstawie decyzji właściwego organu;
- drzew lub krzewów usuwanych na podstawie decyzji właściwego organu ze względu na potrzeby związane z utrzymaniem urządzeń melioracji wodnych szczegółowych;
- drzew lub krzewów usuwanych z obszaru parku narodowego lub rezerwatu przyrody nieobjętego ochroną krajobrazową;
- drzew lub krzewów usuwanych w ramach zadań wynikających z planu ochrony lub zadań ochronnych parku narodowego lub rezerwatu przyrody, planu ochrony parku krajobrazowego, albo planu zadań ochronnych lub planu ochrony dla obszaru Natura 2000;
- prowadzenia akcji ratowniczej przez jednostki ochrony przeciwpożarowej lub inne właściwe służby ustawowo powołane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia;
- drzew lub krzewów stanowiących złomy lub wywroty usuwanych przez:
a) jednostki ochrony przeciwpożarowej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, właścicieli urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego, zarządców dróg, zarządców infrastruktury kolejowej, gminne lub powiatowe jednostki oczyszczania lub inne podmioty działające w tym zakresie na zlecenie gminy lub powiatu,
b) inne podmioty lub osoby, po przeprowadzeniu oględzin przez organ właściwy do wydania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu, potwierdzających, że drzewa lub krzewy stanowią złom lub wywrot - drzew lub krzewów należących do gatunków obcych, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 120 ust. 2f ustawy o ochronie przyrody.
Kto może załatwić sprawę?
Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów może złożyć:
- posiadacza nieruchomości – za zgodą właściciela nieruchomości,
- właściciel urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, jeżeli drzewo lub krzew zagrażają funkcjonowaniu tych urządzeń.
Ile trwa załatwienie sprawy w Urzędzie?
Do miesiąca. W sprawach szczególnie skomplikowanych termin ten może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy.
Sprawdź, czy posiadasz wszystkie wymagane dokumenty?
Wymagane dokumenty:
- Oświadczenie o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością albo oświadczenie o posiadanym prawie własności urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego.
- Oświadczenie o udostępnieniu informacji, o której mowa w art. 83 ust. 4 ustawy o ochronie przyrody (dotyczy spółdzielni mieszkaniowych i wspólnot mieszkaniowych).
- Zgoda właściciela terenu, jeżeli wnioskodawca nie jest właścicielem, użytkownikiem wieczystym, Spółdzielnią Mieszkaniową, Wspólnota Mieszkaniową, Zarządcą Skarbu Państwa lub posiadaczem nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.
- Zgoda pozostałych współwłaścicieli nieruchomości w przypadku występowania współwłaścicieli nieruchomości.
- Rysunek, mapę lub wykonany przez uprawnionego projektanta projekt zagospodarowania działki (w przypadku planowanej inwestycji, wymagającej takiego projektu), określające usytuowanie drzewa lub krzewu w stosunku do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości.
- Projekt planu nasadzeń zastępczych bądź przesadzeń drzew i krzewów (jeśli są planowane) wraz z informacją o liczbie, gatunku lub odmianie drzew/krzewów oraz miejscu i planowanym terminie ich wykonania.
- Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach albo postanowienie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia w zakresie oddziaływania na obszar Natura 2000, w przypadku realizacji przedsięwzięcia, dla którego wymagane jest ich uzyskanie zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, oraz postanowienie uzgadniające wydawane przez właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko (jeżeli jest wymagana lub została przeprowadzona na wniosek realizującego przedsięwzięcie).
- Zezwolenie w stosunku do gatunków chronionych na czynności podlegające zakazom określonym w art. 51 oraz w art. 52 ustawy o ochronie przyrody (jeżeli zostało wydane).
- Inwentaryzacja drzew i krzewów.
- Pełnomocnictwo – w przypadku ustanowienia pełnomocnika wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej.
Jakie opłaty należy ponieść i jak to zrobić?
Złożenie wniosku i wydanie decyzji w sprawie usunięcia drzew i krzewów zwolnione jest z opłaty skarbowej.
Kwestię opłat za usuwane drzewa regulują art. 84-87 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1478 ze zm.).
17,00 zł – opłata skarbowa od pełnomocnika (opcjonalnie)
Jeśli jest składane pełnomocnictwo to należy je opłacić. Nie podlega opłacie pełnomocnictwo udzielone mężowi, żonie, dzieciom, rodzicom, wnukom lub rodzeństwu.
Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania pełnomocnictwa.
Numery kont bankowych wodzisławskiego magistratu dostępne są na stronie internetowej Miasta Wodzisławia Śląskiego w zakładce Urząd -> Finanse -> Rachunki bankowe.
Tryb odwoławczy
Od sprzeciwu zamiaru usunięcia drzew (decyzja administracyjna) wnioskodawca może się odwołać. Odwołanie składa się do właściwego samorządowego kolegium odwoławczego za pośrednictwem Prezydenta Miasta Wodzisławia Śląskiego w terminie 14 dni – licząc od dnia otrzymania decyzji.
W jaki sposób można załatwić sprawę?
Wniosek można złożyć:
- osobiście w Biurze Obsługi Klienta Urzędu Miasta Wodzisławia Śląskiego, ul. Bogumińska 4b, 44-300 Wodzisław Śląski,
- drogą listowną na adres: Urząd Miasta Wodzisławia Śląskiego, Wydział Ochrony Środowiska, ul. Bogumińska 4b, 44-300 Wodzisław Śląski,
- w formie elektronicznej opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo profilem zaufanym.
Jak krok po kroku załatwić sprawę?
Krok 1:
Pobierz i wypełnij wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów (plik do pobrania na dole strony)
Krok 2:
Wypełniony wniosek należy złożyć - patrz punkt: w jaki sposób można złożyć wniosek.
Krok 3:
Urząd sprawdzi, czy dostarczono wszystkie dokumenty i podano niezbędne dane we wniosku. Jeśli wniosek ma braki formalne (na przykład we wniosku jest pomyłka, nie podano wymaganych danych albo nie złożono wymaganych dokumentów) urząd wzywa do poprawienia błędów w terminie co najmniej 7 dni, licząc od dnia otrzymania wezwania. Jeśli błędy nie zostaną poprawione w wyznaczonym terminie, sprawa nie będzie dalej załatwiana.
Krok 4:
Po poprawnej weryfikacji wniosku odbędą się oględziny, z których organ sporządza protokół.
Krok 5:
Wydanie decyzji przez Prezydenta Miasta Wodzisławia Śląskiego.
Jak mogę uzyskać odpowiedź na dodatkowe pytania?
Urząd Miasta Wodzisław Śląski:
Wydział Ochrony Środowiska,
ul. Bogumińska 4B, II piętro, pokój 311
Tel. 32 45 90 452
Biuro Obsługi Klienta tel. 32 4590460