Logo Miasto Wodzisław Śląski

Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Podstawa prawna
  • Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z 29.12.2015 r. w sprawie wzorów pełnomocnictw do podpisywania deklaracji oraz wzorów zawiadomień o odwołaniu tych pełnomocnictw
Co powinienem wiedzieć?

Na terenie Miasta Wodzisławia Śląskiego deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi są obowiązani złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta:

  • właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy,
  • właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, którzy nie złożyli skutecznego oświadczenia o wyłączeniu się z gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. 

Pierwszą deklarację o wysokości opłaty składa się w terminie 14 dni odpowiednio od dnia:

  • zamieszkania pierwszego mieszkańca na danej nieruchomości albo w lokalu w budynku wielolokalowym lub wytworzenia na danej nieruchomości lub w danym lokalu odpadów komunalnych.

Deklaracja zawiera dane niezbędne do określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Deklaracja wymaga podania następujących danych:

  • imię i nazwisko lub nazwę właściciela nieruchomości oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby,
  • adres nieruchomości,
  • dane stanowiące podstawę zwolnienia z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
  • numer telefonu właściciela nieruchomości,
  • adres poczty elektronicznej właściciela nieruchomości,
  • inne informacje niezbędne do wystawienia tytułu wykonawczego,
  • informacje dotyczące posiadania kompostownika przydomowego i kompostowania w nim bioodpadów stanowiących odpady komunalne.

Wysokość zobowiązania określonego w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązuje za kolejne miesiące do czasu korekty deklaracji lub zmiany stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.

W przypadku uchwalenia nowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wójt, burmistrz lub prezydent miasta zawiadamia właściciela nieruchomości o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyliczonej jako iloczyn nowej stawki opłaty i danych podanych w deklaracji. W takim przypadku właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do złożenia nowej deklaracji i uiszcza opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości podanej w zawiadomieniu. Zawiadomienie zawiera pouczenie, że stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego.

Deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi mogą być wysłane na adres do doręczeń elektronicznych, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 285, 1860 i 2699).

Właściciel nieruchomości nie może złożyć deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za okres wsteczny, z wyjątkiem przypadku:

  • zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w związku ze śmiercią mieszkańca w terminie do 6 miesięcy od dnia tego zdarzenia,
  • opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w związku z informacją lub korektą faktur, uzyskaną z przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego.

W razie niezłożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji wójt, burmistrz lub prezydent miasta określa, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę dostępne dane właściwe dla wybranej przez radę gminy metody, a w przypadku ich braku - uzasadnione szacunki, w tym w przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze.

Kto może załatwić sprawę?

Osoba fizyczna będąca właścicielem/współwłaścicielem nieruchomości. Strona może złożyć deklarację przez pełnomocnika, na podstawie pełnomocnictwa, które składane jest do organu na druku:

  • UPL-1 dotyczy pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanych drogą elektroniczną (wzór stanowi załącznik)
  • UPL-1P dotyczy pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanych w postaci papierowej

Złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1827). Składający pełnomocnictwo jest obowiązany dołączyć do niego dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej albo jego uwierzytelnioną kopię, nie później niż w ciągu trzech dni od chwili powstania obowiązku jej zapłaty. 


Ile trwa załatwienie sprawy w Urzędzie?

Terminem załatwienia sprawy jest moment poprawnie złożonej do organu deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Sprawdź, czy posiadasz wszystkie wymagane dokumenty?

Wymagane dokumenty:

  • Wypełniony formularz deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
  • Dowód osobisty lub paszport (do wglądu).
Jakie opłaty należy ponieść i jak to zrobić?

Złożenie deklaracji  nie podlega opłacie.

Złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1827). Składający pełnomocnictwo jest obowiązany dołączyć do niego dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej albo jego uwierzytelnioną kopię, nie później niż w ciągu trzech dni od chwili powstania obowiązku jej zapłaty.

W jaki sposób można załatwić sprawę?

Zgłoszenie można złożyć osobiście w Biurze Gospodarowania Odpadami Urzędu Miasta Wodzisławia Śląskiego, ul. Bogumińska 4B – parter, pokój 105 lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej przy pomocy skrzynki kontaktowej ePUAP - opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.

Jak krok po kroku załatwić sprawę?

Krok 1: 
Pobierz i wypełnij deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (plik do pobrania na dole strony).

Krok 2:  
Wypełniony deklarację należy złożyć w Biurze Gospodarowania Odpadami Urzędu Miasta Wodzisławia Śląskiego, ul. Bogumińska 4B – parter, pokój 105, w godzinach pracy Urzędu lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej przy pomocy skrzynki kontaktowej ePUAP - opatrując dokumenty kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.

Jak mogę uzyskać odpowiedź na dodatkowe pytania?

Urząd Miasta Wodzisław Śląski:
Biuro Gospodarowania Odpadami,
ul. Bogumińska 4B, parter, pokój 105,
Tel.: 32 45 90 415

Biuro Obsługi Klienta tel. 32 4590460