UWAGA: Bieżące informacje i zalecenia nt. koronawirusa

Seniorze, nie daj się oszukać

Współczesny świat i styl życia niesie za sobą wiele zagrożeń dla każdego człowieka. Nieprzerwany rozwój technologii, ciągła pogoń za pieniądzem i dobrobytem to jedne z czynników dzięki którym stajemy się mniej uważni, wrażliwi i odpowiedzialni. Aspekty te bardzo chętnie wykorzystują oszuści, którzy często korzystając z naszej nieuwagi, braku rozsądnego myślenia, wpędzają nas w pułapkę, narażając m.in. na szkody materialne i moralne. Grupa, która najbardziej narażona jest na wszelkiego rodzaju zagrożenia to bezapelacyjnie seniorzy.

Seniorzy najbardziej narażaną na oszustwa grupą

Wynika to z wielu czynników lecz te najbardziej istotne to łatwowierność, samotność, chęć pomocy osobom najbliższym, brak wiedzy dotyczącej nowych technologii oraz przysługujących nam praw w różnych sytuacjach życiowych.

Bezpieczeństwo seniorów, z uwagi na wiele czynników związanych czy to ze skalą bieżących zagrożeń, czy nawet samą dynamiką struktury naszego społeczeństwa jest tematem poruszanym coraz częściej. Problematyka ta wymaga ciągłego monitorowania i zaangażowania, z uwagi na pojawianie się co raz to nowych zagrożeń.

Do najczęstszych form oszustw stosowanych wobec seniorów należą: oszustwa „na wnuczka”, „na policjanta” i podobne.

 Do najbardziej znanych legend działania oszustów zalicza się, m.in. „na maklera, inwestycje giełdowe”, „na zakup ruchomości lub nieruchomości”, „na uprowadzenie”, „na zwrot długu znajomemu”, „na wypadek komunikacyjny”, „ na wnuczka” i „na policjanta”. Jak wynika z policyjnych statystyk ofiarą powyższych oszustw stają się osoby w przedziale wiekowym 70-79 lat (44%), powyżej 80 lat (36%), 60-69 lat (14%) i 50-59 lat (6%). Na terenie województwa śląskiego w 2019 roku odnotowano 131 przypadków takich oszustw, gdzie straty wynoszą ok. 5 670 000 zł.

Jak działają „naciągacze”? Kto może próbować oszukać seniora?

  • Może to być osoba, która dzwoniąc podaje się za kogoś bliskiego, prosi o wsparcie finansowe lub pożyczkę w związku z jakimś nagłym i nieprzewidzianym zdarzeniem.
  • Może to też być osoba, która dzwoniąc mówi, że jest policjantem, prokuratorem czy też funkcjonariuszem CBŚP i prosi o pomoc w realizacji tajnej akcji wymierzonej w grupę oszustów.
  • Może to być także osoba, która dzwoniąc lub odwiedzając w domu podaje się za pracownika ZUS-u i proponuje ponowne przeliczenie wysokości emerytury lub inne świadczenie.
  • Może to być wreszcie osoba, która odwiedzając w domu przedstawia się jako pracownik opieki społecznej, gazowni, zakładu energetycznego albo innej instytucji, bądź też osoba, która chce coś sprzedać lub prosi tylko o szklankę wody.

O tym powinien pamiętać senior

  • Każdą telefoniczną prośbę o pilne wsparcie finansowe należy potwierdzić i przedyskutować z innym członkiem rodziny lub bliskimi znajomymi.
  • Prawdziwi prokuratorzy, policjanci czy inni funkcjonariusze nigdy nie informują telefonicznie o prowadzonych działaniach i nie proszą o przekazanie pieniędzy.
  • Pracownicy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nie odwiedzają swoich klientów w domach, w celu informowania ich o przysługujących im świadczeniach czy usługach. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości należy zadzwonić do Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS, pod numer telefonu 22 560 16 00.
  • W przypadku zaistnienia takiej sytuacji należy powiadomić Policję, dzwoniąc pod numer alarmowy 997 lub 112.

źródło: Komenda Powiatowa Policji w Wodzisławiu Śląskim