Razem w walce ze smogiem

Tego jeszcze nie było! W podejmowaniu walki o czyste powietrze zjednoczyło się aż 28 miast i gmin. To wszystkie skupione w Subregionie Zachodnim jednostki samorządu terytorialnego. Razem zrealizują projekt „Gmina z (dobrą) energią! Modelowa kampania edukacyjno-informacyjna na rzecz ograniczania niskiej emisji oraz promocji efektywności energetycznej”. Wczoraj w Rybniku ogłoszono jej start oraz przedstawiono założenia.

 - 28 gmin podpisało wspólny dokument. To nie jest norma, a rzadkość. To pilotażowy program edukacyjny dla województwa. Jeśli się tutaj uda, to z pewnością skopiujemy go na pozostałe obszary naszego województwa – mówi Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego. Celami nowej kampanii, która właśnie się rozpoczyna, są: podnoszenie świadomości mieszkańców, szkolenia urzędników zajmujących się działaniami na rzecz ochrony powietrza w naszym regionie, a także kompleksowe doradztwo w zakresie wymiany źródeł ciepła i termomodernizacji.

Realizacja działań edukacyjnych i promujących dobre praktyki w zakresie zapobiegania niskiej emisji we wszystkich 28 gminach, w których mieszka 650 tys. osób, pozwoli na kompleksowe działania. - Kampania zakłada działania w dwóch sezonach grzewczych, ale także pomiędzy nimi. Będą to zajęcia w szkołach, szkolenia dla pracowników samorządów, a także kompleksowe doradztwo przy wymianie źródła ogrzewania lub przy termomodernizacji – wymienia Mieczysław Kieca, prezydent miasta, przewodniczący Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego. - Pamiętajmy, że smog nie ma granic administracyjnych. Dlatego tak ważny jest wymiar naszego projektu. Działamy zespołowo, mówimy jednym głosem. Tylko tak w rzeczywistości możemy osiągnąć konkretne efekty w walce z tym trudnym przeciwnikiem – dodaje Mieczysław Kieca.

Program przede wszystkim zakłada podnoszenie świadomości mieszkańców całego Subregionu Zachodniego. Ma on uwrażliwić mieszkańców na problem spalania odpadów w piecach czy palenie nieekologicznym paliwem. Odbiorcami kampanii będą różne grupy społeczne. - Aby zapewnić jak największą efektywność działań realizowanych w ramach projektu, zostaną one zróżnicowane pod względem formy i kanału przekazu i będą dostosowane do potrzeb i preferencji poszczególnych grup – mówi Patryk Swoboda, który przygotował założenia modelowego projektu.

Kampanię uda się zrealizować dzięki zaangażowaniu samorządów, ale też poprzez dofinansowanie jej z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach oraz Urzędu Marszałkowskiego.