Głównym celem projektu jest nawiązanie współpracy i wymiana doświadczeń pomiędzy przedszkolami w miejskim obwodzie Ostrava-Jih i przedszkolami w Wodzisławiu Śląskim. Do projektu po polskiej stronie przystąpiły: Publiczne Przedszkole nr 2 (ul. Chopina 13), Publiczne Przedszkole nr 16 (ul. Przemysława 10), Publiczne Przedszkole 19 (os. XXX-lecia 30), Publiczne Przedszkole nr 9 (ZS1; ul Armii Ludowej 11). Z czeskiej strony projekt realizują: Mateřská škola Ostrava-Výškovice (Staňkova 33) i odrębna pracownia/budynek (Srbská 4), Mateřská škola Ostrava-Dubina (A. Gavlase 12A), Mateřská škola Ostrava-Dubina (F. Formana 13), Mateřská škola Ostrava-Zábřeh (Za Školou 1).
Po etapie przygotowań, w ramach których określone zostały zasady współpracy, nadszedł czas realizacji. W dniach 21-22 lutego grupa pedagogów z Wodzisławia Śląskiego pojechała do Czech. Po oficjalnym powitaniu w Urzędzie Miasta miejskiego obwodu Ostrava-Jih nauczycielki zostały podzielone na grupy i udały się do przedszkoli biorących udział w projekcie, gdzie mogły wziąć udział w lekcjach poglądowych.
Wizyta rozpoczęła się od zwiedzania budynków i jego pomieszczeń. Sale zajęć dla dzieci u czeskich sąsiadów są duże, przestronne, wyposażone w różnorodne pomoce dydaktyczne. W każdej sali znajdują się instrumenty muzyczne oraz tablica multimedialna. Nauczycielki miały możliwość obserwacji prowadzonych w przedszkolu zajęć oraz innych form aktywności dzieci. Na zakończenie wizyty nauczycielki z Polski i z Czech rozmawiały na temat podobieństw i różnic w wychowaniu przedszkolnym.
Po zakończeniu wizyt w przedszkolach pedagodzy udali się na zwiedzanie Dolni oblasti Vitkovice - ogromnego poprzemysłowego terenu położonego blisko centrum Ostravy. Stworzono tam niesamowite miejsce – przemysłowe zabudowania zostawiono w prawie nienaruszonym (choć oczywiście zabezpieczonym) stanie, zorganizowano w nich galerię, muzeum techniki, salę zabaw dla najmłodszych. Celem wizyty było zwiedzanie dydaktycznej części kompleksu, gdzie przedstawione zostały przykładowe możliwości zorganizowania zajęć praktyczno-technicznych dla dzieci.
W drugim dniu wizyty w Czechach nauczyciele wzięli udział w szkoleniu „Nauki techniczno-przyrodnicze w formie zabawy". W ramach szkolenia pedagodzy przeprowadzili szereg eksperymentów z wykorzystaniem różnorodnego materiału przyrodniczego i plastycznego. Dzięki warsztatom pedagodzy zdobyli umiejętności politechniczne i nauczyli się jak wykorzystać technikę i przyrodę w bezpośredniej pracy z dziećmi.
Dzięki zrealizowanym zadaniom zarówno nauczyciele czescy jak i polscy zdobyli nowe doświadczenia oraz poszerzyli swoje kompetencje zawodowe. Dalsza wymiana doświadczeń nastąpi w trakcie następnego spotkania, które zaplanowano na 16-17 marca, tym razem w wodzisławskich przedszkolach.
źródło: Referat Projektów Społecznych