Prelegenci konferencji WNET - Zacznijmy od edukacji!

Konferencja WNET - Zacznijmy od edukacji! odbędzie się 1-2 marca 2024 w Wodzisławiu Śląskim. Tematem konferencji jest "Edukacja jako przestrzeń zmian". Trwa rejestracja na to wydarzenie. Kto wystąpi w roli prelegentów? Poznaj sylwetki ekspertów.

O konferencji

Konferencja edukacyjna WNET - Zacznijmy od edukacji! ma służyć wzmacnianiu i inspirowaniu nauczycieli i dyrektorów. Odbędzie się ona 1 i 2 marca 2024 roku. Tematem dwudniowego spotkania przedstawicieli oświaty będzie "Edukacja jako przestrzeń zmian".

Pierwszy dzień konferencji tj. 1 marca przewidziany jest w Pałacu Dietriechsteinów (ul. ks. płk. Wilhelma Kubsza 2) w godz. od 9:00 go 16:00. Podczas wydarzenia zaplanowane są wystąpienia zaproszonych prelegentów, debata edukacyjna oraz spotkanie dyrektorów szkół z przedstawicielami uczelni wyższych. Następnego dnia, 2 marca nauczyciele i dyrektorzy spotkają się w Oświatowym Centrum Nauki i Techniki (ul. 26 Marca 66) w godz. od 9:00 do 13:00 na zajęciach warsztatowych prowadzonych przez nauczycieli-pasjonatów, którzy przyjadą z całej Polski.

Kto wystąpi w roli ekspertów?

  • Agata Karolczyk-Kozyra

Dyrektor szkoły oraz dyplomowana nauczycielka języka polskiego w I Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Tomasza Zana we Wschowie, trener szkoleniowiec, edukator, coach. W zawodzie od 2001 roku. Ukończyła filologię polską na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pasjonatka nauczania aktywnego zgodnego z ideami Konfucjusza i poglądami Janusza Korczaka.

Stale się dokształcająca, kreatywna i poszukująca nowych wyzwań oraz rozwiązań. Zafascynowana wykorzystywaniem zagadnień biznesowych w edukacji i zarzadzaniu szkołą. Zwolenniczka szkoły relacyjnej, w której każdy członek społeczności jest ważny. W nauczaniu najważniejsze jest dla niej rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów oraz wskazywanie im przydatności zdobywanej wiedzy i umiejętności w przyszłym życiu. Współpracuje z wieloma ośrodkami doskonalenia nauczycieli z całego kraju. Autorka bloga edukacyjnego „Kreatywny polonista” [otwiera się w nowym oknie]. Prelegentka podczas wielu ogólnopolskich konferencji i spotkań metodycznych.

Ambasadorka programu "Wiosna Edukacji". OSEHero. Microsoft Innovative Educator Expert oraz Microsoft Innovative Eduacator Master Trainer 2020/2021 i 2021/2022. Ambasador Wakelet. Pomysłodawczyni i organizatorka Ogólnopolskiej „Maturnocki” Online. Finalistka ogólnopolskich konkursów „EDUINSPIRATOR”, „NAUCZYCIEL JUTRA” i „NAUCZYCIEL ROKU” 2021. Współautorka podręczników do języka polskiego dla szkoły podstawowej „ZamieńMy słowo”.

Podczas konferencji podzieli się doświadczeniem w panelu dyrektorskim pt. Lider a nie boss.

  • dr Łukasz Srokowski 

Socjolog, trener, edukator. Twórca grupy Navigo Edukacja, w skład której wchodzą Autorskie Szkoły Podstawowe Navigo we Wrocławiu, Poznaniu oraz Warszawie oraz Autorskie Liceum Navigo we Wrocławiu.

Specjalizuje się w innowacyjnych metodach edukacyjnych ze szczególnym naciskiem na temat wykorzystywania narzędzi cyfrowych w edukacji w oraz tematyce wzmacniania skuteczności edukacji. Wykładowca MBA na uczelniach w Polsce i za granicą, w latach 2010-2013 prodziekan Wydziału Menedżersko-Ekonomicznego WSH we Wrocławiu. Autor książki „Zmienić myślenie o firmie: zarządzanie kulturą organizacyjną w Polsce”. Był zaangażowany w realizację projektów Cyfrobezpieczni.pl oraz Laboratorium Dydaktyki Cyfrowej. Przygotował i zrealizował szereg projektów badawczych, sesji doradczych oraz ponad dwa tysiące godzin szkoleń i warsztatów dla nauczycieli w całym kraju.  

W latach 2003-2012 związany z międzynarodowym programem edukacyjnym Odyseja Umysłu, w okresie 2009-2010 pełnił funkcję prezesa fundacji Odyssey of the Mind Polska, koordynując rozwój programu w całym kraju. Członek Rady Ekspertów THINK-TANK MTTP. 

Podczas konferencji wystąpi z prelekcją: Używanie projektu do budowania poczucia samodzielności i sprawczości uczniów. 

Praca projektowa to jeden z ważnych elementów pracy dydaktycznej szkół Navigo. Wystąpienie pokaże, jak można organizować pracę projektową w szkole, a dzięki pracy projektowej budować samodzielność, sprawczość, współpracę i komunikację uczniów.  

  • dr Tomasz Szwed 

Wykładowca matematyki i statystyki w Akademii Nauk Stosowanych w Raciborzu, nauczyciel matematyki w II LO im. Adama Mickiewicza w Raciborzu, członek Prezydium Zarządu Głównego Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki, autor licznych materiałów edukacyjnych z matematyki około maturalnej dla uczniów i nauczycieli, popularyzator dobrego i życzliwego nauczania matematyki. 

Podczas konferencji wystąpi z tematem: Filary efektywnego uczenia się trudnych rzeczy.

Swoje wystąpienie dr Szwed oprze na pięciu punktach. Opowie o wymiarach, procesie, filarach oraz uwarunkowaniach uczenia się trudnych rzeczy. Pokaże klasę szkolną jako murawę kserotermiczną i na jej podstawie opowie o najlepszej i najgorszej metodzie nauczania. Na koniec zabierze słuchaczy w podróż na poszukiwanie zaginionej gęsi. 

  • Marzena Golda 

Nauczycielką języka polskiego i języka angielskiego. Twórczyni innowacji pedagogicznych oraz własnego programu nauczania języka polskiego dla klas IV-VIII pt. "Czytam, wiem, rozumiem... bliżej lektur". Chętnie uczestniczy w projektach edukacyjnych m.in. eTwinning. Jest egzaminatorem na egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego i języka angielskiego. Opracowała e-booki: "Lektura to przygoda! Pomysły i inspiracje na lekcje języka polskiego z lekturami obowiązkowymi" dla klas IV-VI i VII-VIII, a także "Daj wyraz i pisz! Karty do wypowiedzi pisemnych z samooceną ucznia dla klas IV-VIII", "Pewnego rodzaju literatura..." i "Zimowe przygody językowe".  

Jej pasja to poszerzanie wiedzy i odkrywanie nowych aspektów edukacji, a największą radość czerpie z przekazywania tego entuzjazmu uczniom. Skupia się na budowaniu relacji, wierząc, że dobra edukacja opiera się nie tylko na materiałach i lekcjach, lecz głównie na zaufaniu i współpracy między uczniami a nauczycielem. Z przyjemnością dzieli się pomysłami i doświadczeniami na blogu "Rozwiąż język". 

Podczas konferencji poprowadzi warsztaty pt. Wyciągamy karteczki? Nie! Wychodzimy z ławek! Garść pomysłów na lekcje poza szkolną ławką.

Uczestnicy warsztatów poznają kilka sposobów na to, jak wykorzystać przestrzeń poza ławkami lub salą lekcyjną. Takie zajęcia sprzyjają motywacji wewnętrznej uczniów, którzy aktywnie uczą się i rozwijają swoje umiejętności poznawcze, społeczne i twórcze. Zaprezentowane pomysły przydają się na każdej lekcji i mogą być dopasowane właściwie do każdego tematu. Uczestnicy warsztatów otrzymają też materiały przydatne w codziennej pracy. 

  • Przemysław Staroń 

Psycholog, wykładowca, trener i edukator, autor bestsellerowej serii “Szkoła bohaterek i bohaterów”. Nagrodzony przez Komisję Europejską twórca Zakonu Feniksa, tutor ponad 50 olimpijczyków z filozofii. Nauczyciel Roku 2018, finalista Global Teacher Prize 2020, Digital Shaper 2020, Członek Kolegium Ekspertów Instytutu Strategie 2050. Twórca #utrzy, wyróżniony w konkursie im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata” i konkursie o Nagrodę im. Janusza Korczaka, nagrodzony LGBT+ Diamond 2019 Polish Business Award, zasiada w Radzie Eksperckiej infuture.institute Natalii Hatalskiej oraz w Radzie Mentorskiej Funduszu Stypendialnego Fundacji Rafała Brzoski, ambasador Fundacji Kosmos dla Dziewczynek, programów Fundacji Digital University: Be. Eco i Be. Net.

Podczas konferencji razem z Martą Młyńską wystąpi z prelekcją: W każdym kryzysie ukryta jest szansa? Czy na pewno? O radzeniu sobie z kryzysami. 

  • Oktawia Gorzeńska 

Dyrektorka 42 Warsaw - bezpłatnej akademii programowania, autorka książki „Projekt zmiana - od frustracji do satysfakcji z pracy w szkole - warsztatownik”, blogerka, mówczyni TEDx. Absolwentka Leadership Academy for Poland. Wieloletnia dyrektorka szkół publicznych. Współautorka i była koordynatorka projektu Pracowni Aktywnego Korzystania z Technologii (CPPC). Trenerka, doradczyni dyrektorów w ogólnopolskich programach, wykładowczyni. Założycielka Akademii Przywództwa Edukacyjnego, współinicjatorka platformy EduLab oraz ogólnopolskiego ruchu #wiosnaedukacji. Jutronautka 2022 według Gazety Wyborczej. 

Podczas konferencji wystąpi z prelekcją Nie czekajmy, zmieniajmy! O tym, dlaczego i jak warto zmieniać edukację.

Zmiana stała się częścią życia, odmieniając różne jego aspekty. Czym jest spowodowana i jaki ma związek z edukacją? Jak zadbać o to, by edukacja stanowiła odpowiedź na potrzebę rozwijania kompetencji? Jak tworzyć przestrzeń do aktywnego uczenia się? Inspiracje i refleksje na te pytania poszukamy wspólnie, ruszając w podróż do świata raportów, badań i szkół z różnych zakątków Polski. 

  • Marta Młyńska 

Germanistka, trenerka, szkoleniowczyni, coachka, metodyczka, eduentuzjastka, edukatorka, pasjonatka ludzi i rozwoju osobistego, nauczycielka dyplomowana, wykładowczyni, finalistka konkursu Nauczyciel Pomorza 2018, Członkini Kolegium Ekspertów Instytutu Strategie 2050, nagrała podcasty na aplikację Diet & Training by Ann Anny Lewandowskiej, laureatka  konkursów o zasięgu ogólnopolskim, m.in. „Deutsch hat Klasse” i „Schule im Wandel”,  stypendystka Goethe Institut w Warszawie, egzaminatorka maturalna, autorka wielu publikacji z obszaru oświaty i edukacji, tworzy materiały dydaktyczne i autorskie kursy, organizuje i prowadzi szkolenia, webinary oraz konferencje, przemawia na eventach edukacyjnych, wspomaga szkoły w rozwoju, współpracuje z instytucjami oświatowymi i biznesem, wspomaga szkoły w rozwoju, ambasadorka programów Be. Eco i Be. Net, programów Fundacji Digital University: Be. Eco i Be. Net.

Podczas konferencji razem z Przemysławem Staroniem wystąpi z prelekcją: W każdym kryzysie ukryta jest szansa? Czy na pewno? O radzeniu sobie z kryzysami. 

  • Wiesława Mitulska 

Wieloletnia nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, terapeutka pedagogiczna, edukatorka, mentorka i trenerka, autorka materiałów edukacyjnych i webinarów. Pracowała z dziećmi bez ocen, podręczników i ćwiczeń, według autorskiego programu “Ruch, zabawa, nauka”. Pasjonuje ją praca metodą projektu oraz wprowadzanie dzieci w świat myślenia wizualnego i innych strategii skutecznego uczenia się.  Jest autorką bloga o tematyce edukacyjnej - “Mamy w planie kodowanie” oraz strony dla rodziców i nauczycieli - “Pomysłowa szkoła domowa”. Współpracowała z Fundacją Centrum Edukacji Obywatelskiej w zakresie wprowadzania oceny kształtującej i OK zeszytu. 

Podczas konferencji poprowadzi warsztaty pt. STEAMowe inspiracje, czyli od problemu do projektu.

  • Agnieszka Pilch 

Ukończyła szkolenia międzynarodowe z zakresu kreatywności, myślenia krytycznego, uważności, nowoczesnych technologii. Studentka czwartego roku psychologii. Prelegentka podczas ogólnopolskich konwentów np. „Cyfrowobezpieczni”, „Transformacja cyfrowa polskiej szkoły (…)”, panelu pn. „Szkoła kompetencji 4.0(…)” Forum Ekonomiczne w Karpaczu, konferencji „Wszyscy liczymy się dla edukacji” Wrocławski Park Technologiczny. Prowadziła szkolenia dla rodziców i nauczycieli w ramach Klubu Hybrydowej Szkoły. Współautorka książki „Praktyczny przewodnik po myśleniu krytycznym w edukacji”. Zainteresowania: psychologia przywództwa, zarządzanie zespołami ludzkimi, nowoczesne technologie. 

Podczas konferencji podzieli się doświadczeniami w panelu dyrektorskim pt. Za kulisami zmiany, czyli przemiany w praktyce z perspektywy lidera.

  • Anna Jurewicz 

Pracowała jako trener w sporcie wyczynowym, uczyła języka polskiego. Pełniła funkcję redaktor naczelnej czasopisma oświatowego „45 Minut” oraz dyrektorki Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Toruniu. Nauczycielka Dramy. Współpracowała z ORE, FRDL, FIO, CEO. Uważa, że zmiany w polskiej edukacji można wprowadzić oddolnie, dlatego wspiera liderów w rozwoju. Entuzjastka turkusowych organizacji. W nadaje videobloga „LidErka. Pierwsza pomoc dla liderów”. Prowadzi autorskie kursy coachingowe oraz trenerskie. Regeneruje siły, praktykując jogę i pozytywne myślenie. Mieszka na wsi. 

Podczas konferencji wystąpi z prelekcją pt. To, co najważniejsze w edukacji.

  • Dawid Łasiński  

Dyplomowany nauczyciel chemii w Zespole Szkół im gen. Dezyderego Chłapowskiego w Bolechowie. W lutym 2017 r. stworzył postać Pana Belfra - nauczyciela z Internetów - jedną z pierwszych i najbardziej rozpoznawalnych nauczycielskich marek osobistych w Polsce. Jego stronę w serwisie Facebook obserwuje ponad 40 tys., profil na Instagramie obserwuje prawie 6 tys. fanów, a kanał edukacyjny na YT “Pan Belfer” subskrybuje prawie 70 tys. osób. Przeszkolił z zastosowania nowoczesnych technologii w edukacji w latach 2019-2023 ponad 150 tys. osób. Współpracuje z takimi firmami jak: Microsoft, Google, Samsung, Winiary, Acer, Empik. Za swoją pracę otrzymał nagrody i wyróżnienia. Laureat nagrody POP Science Śląskiego Festiwalu Nauki KATOWICE 2022 w kategorii wideoblog za kanał Pan Belfer. Zwycięzca konkursu Twórca Roku w kategorii edukacja i laureat głównej nagrody Twórca Roku 2021. Laureat nagrody Digital Shaper 2020 - lider cyfryzacji i nowych technologii w Polsce, finalista konkursu Nauczyciel Roku 2019. Członek honorowy Listy100 listy osób, które w wybitny sposób przyczyniły się do rozwoju umiejętności cyfrowych w Polsce. Należy do grupy SuperBelfrzyRP. Ma tytuł MIEE i MIEE Follow - ekspert technologii Microsoft w edukacji. Jest jednym z kilku osób w Polsce, które tworzą oficjalną grupę edukatorów Google GEGPoland. Autor podręcznika do chemii dla szkoły podstawowej wydawnictwa MAC. Pomysłodawca i współtwórca takich projektów internetowych wspierających edukację jak Nauczycielwsieci.pl, Lekcjewsieci.pl i Akademiaprzyrodnika.pl. 

Podczas konferencji wystąpi z prelekcją pt. Jak zaprojektować obecność szkoły w sieci - sprawdzone pomysły Pana Belfra oraz poprowadzi warsztaty filmowe pt. Jak i po co stworzyć własną videolekcję z wykorzystaniem telefonu - proste i sprawdzone sposoby Pana Belfra.

  • Robert Sowiński 

Ukończył studia magisterskie na Politechnice Łódzkiej, oraz studia podyplomowe z marketingu i zarządzania. Od ponad 25 lat zajmuje się sprzedażą w dużej międzynarodowej korporacji. Przedsiębiorca od 2006 roku. Od 2010 roku, kiedy pierwszy raz spotkał się z ideą Helen Parkhurst, jest zaangażowany w promocję na terenie Polski edukacji daltońskiej. W ramach szkoleń dostarcza narzędzi pozwalających nauczycielowi rozwijać swoje kompetencje negocjacyjne, motywacyjne, cyfrowe, związane z budowaniem relacji. Efektem doświadczeń szkoleniowych oraz ciągłego poznawania edukacji według Helen Parkhurst, jest napisana wspólnie z żoną książka: „Od nauczania do uczenia się. Nasz plan daltoński” AiR Sowińscy, SOR-MAN 2017. Podcaster, założyciel i współprowadzący podcast dla nauczycieli i rodziców pt.: „EduKosmos” a od 2017 roku prowadzi kanał YouTube pt „PlanDaltonski” na którym zgromadził już ponad 500 filmów. Założyciel platformy z kursami online, wydawca kursów związanych nie tylko z tematyką daltońską. Właściciel wydawnictwa SOR-MAN specjalizującego się w edukacji daltońskie, wydając ksiażki i kursy online. Autor książki "Zrozumieć plan daltoński.Listy do N." (SOR-MAN 2022).

  • Anna Sowińska 

W latach 90-tych nauczycielka klas autorskich, w których stosowała blokowanie treści programowych w cykle tematyczne, korzystając z nowatorskiego elementarza „kartkowego”, który współtworzyła ( „Podróże z Kacprem” Wydawnictwo Impuls Kraków). Współzałożycielka ruchu nauczycieli, któremu przewodziła przez dwie kadencje jako prezeska Stowarzyszenia Nauczycieli Edukacji Początkowej SNEP. Założycielka i dyrektorka 14 przedszkoli na terenie województwa łódzkiego, które powstały w ramach projektu Wieś przyjazna dzieciom. Założycielka i wieloletnia dyrektorka Szkoły Podstawowej, która jako pierwsza w powojennej Polsce, stała się szkołą daltońską. W latach 2017-18 konsultant metodyczny w Wojewódzkim Ośrodku Metodyczny w Zgierzu. Autorka programów, podręczników, pomocy edukacyjnych i materiałów około-podręcznikowych. Laureatka Nagrody im. Marii Weryho-Radziwiłłowicz, nadawanej przez miesięcznik Bliżej Przedszkola oraz Nagrody Lidera w edukacji, nadawanej przez Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi. Od 2017 prowadzi też gabinet terapii pedagogicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych. 

Podczas konferencji Anna i Robert Sowińscy poprowadzą warsztaty pt. Gra o wszystko! 

  • Mirosław Barć  

Pomysłodawca ogólnopolskiej akcji „Kreatywna świetlica”’. Członek grupy Superbelfrzy RP. Wpisany na „Listę 100” osób, które w znaczący sposób przyczyniły się do rozwoju umiejętności cyfrowych w Polsce w 2022 r. 

Podczas konferencji poprowadzi warsztaty pt. Warsztat świetlików - kreatywnie w świetlicy.

  • Alicja Podstolec 

Polonistka i specjalistka ds. wydawniczych w Muzeum Hutnictwa w Chorzowie oraz wykładowczyni języka migowego, autorka kilkunastu artykułów z zakresu dydaktyki oraz językoznawstwa, współredaktorka dwóch tomów serii „W świecie logopedii”, współautorka e-booka Turlane lekcje, czyli kostki na polskim. 20 pomysłów na niezwykłe lekcje języka polskiego, prowadzi bloga [otwiera się w nowym oknie], praktyk nauczania przez zachwyt, entuzjastka efektywnego wykorzystania technologii w szkole, Trenerka Myślenia Krytycznego Instytutu Krytycznego Myślenia, Ambasadorka Wakelet, Nearpod Certified Educator, członkini grupy Superbelfrzy RP, Ambasadorka projektu CMI, członek zarządu Sekcji Informatyki Szkolnej PTI, wpisana w 2023 r. na Listę 100. 

Podczas konferencji poprowadzi warsztaty pt. Nie takie gry straszne, jak je malują - zagrajmy by się przekonać 

  • Łukasz Szeliga 

Ukończył filologię polską (spec. nauczycielską) oraz nauczanie języka polskiego jako obcego na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz marketing internetowy na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Studiował również socjologię w ramach MISH na UJ. Interdyscyplinarne wykształcenie przekłada na praktykę, rozwijając kompetencje kluczowe u dzieci i młodzieży z różnych stron świata. Ponadto zajmuje się wspieraniem organizacji w zakresie strategii komunikacji w mediach cyfrowych i pracy kreatywnej, specjalizując się działaniach dot. branży edukacji. Jako trener, mentor i facylitator wspiera nauczycieli i dyrektorów w zakresie wdrażania w szkole podejścia spersonalizowanego- przede wszystkim tutoringu, pracy z uczniami z doświadczeniem migracji, stosowania metod nastawionych na rozwój samoświadomości uczących się oraz budowy zespołów opartych o współpracę, komunikację i odpowiedzialność. Autor e-kursów, programów i cyfrowych innowacji dla  nauczycieli i edukatorów, a także kursów przygotowujących młodzież do egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego. Współpracuje z wydawnictwami szkolnymi, organizacjami pozarządowymi oraz Ośrodkami Doskonalenia Nauczycieli. Uczy języka polskiego jako ojczystego, obcego i drugiego, a także przygotowuje młodzież do matury z Business Management w ramach programów IB DP i Cambridge. Jest egzaminatorem podczas państwowych egzaminów certyfikatowych z języka polskiego jako obcego. Do instytucji, które zaufały wiedzy i doświadczeniu Łukasza, należą m.in.: Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie UJ, ISK - jednostka edukacyjna Stanów Zjednoczonych w Polsce, Szkoła Języków Obcych Prolog, Szkoła Języka Polskiego Together, Czasopismo Polonistyka, CeiR Progresownia, CEiR Edicon, ODN Rewers, TEB Edukacja, ŻAK, Wydawnictwo Operon, PWN, fundacja Skarbu Państwa- Fundacja Solidarności Międzynarodowej, Małopolska Uczelnia Państwowa im. rtm. Witolda Pileckiego w Oświęcimiu czy Uniwersytet Otwarty Uniwersytetu Śląskiego. Od 2020 roku prowadzi w Krakowie przestrzeń rozwojowo-edukacyjną w duchu podejścia spersonalizowanego wg autorskiej koncepcji. Miejsce, gdzie młodzież z edukacji domowej może rozwijać swoje pasje i umiejętności miękkie, a uczniowie i uczennice po szkole rozwijać kompetencje kluczowe oraz czerpać radość z uczenia się. Łukasz Szeliga wierzy, że edukacja jest fundamentem społeczeństwa rozwoju, a komunikacja pełni w nim kluczową rolę.

Co czyni nas człowiekiem? To kluczowe pytanie, od którego swoje refleksje o współczesności rozpoczyna Łukasz Szeliga. Wystąpienie przedstawia nie tylko autorskie pomysły, ale również sprawdzone rozwiązania zarówno z polskich szkół, jak zagranicznych, których celem jest rozwój wrażliwości i empatii u przyszłych dorosłych. Wystąpienie nie odpowiada na pytanie "Czy rozwijać wrażliwość w szkole?", bo odpowiedź w XXI wieku jest oczywista, ale udziela odpowiedzi poprzez co i jak ją rozwijać bez czekania na systemowe zmiany.

  • Jakub Kozik

Zaangażowany w rozwój projektu Musicon od 2015 roku. Jego wieloletnie doświadczenie w zakresie projektowania, edukacyjna pasja i miłość do muzyki przyczyniły się do sukcesu tego innowacyjnego urządzenia. Laureat IF Design Award, 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie magazynu Brief oraz wielu innych nagród. Jego wiedza i umiejętności pozwolą uczestnikom na zrozumienie możliwości wykorzystania Musiconu w edukacji oraz na poznanie nowych sposobów na rozwijanie kreatywności i zdolności muzycznych dzieci. 

  • Paulina Kowalik  

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego z zakresu polityki oświatowej oraz Akademii Pedagogiki Specjalnej o specjalizacji psychopedagogiki kreatywności. Przez wiele lat związana z popularyzacją nauki (Centrum Nauki Kopernik). W Musiconie zajmuje się opracowaniem i wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań tworząc materiały edukacyjne dla różnych zestawów Musicon 

W czasie konferencji razem z Pauliną Kowalik poprowadzi warsztaty Musicon – innowacyjne narzędzie i metoda pracy.

Czym jest Musicon? To przełomowe urządzenie edukacyjno – terapeutyczne, którego skuteczność i efektywność we wspieraniu rozwoju poznawczego dzieci została potwierdzona badaniami naukowymi. Narzędzie i połączona z nim metoda idealnie sprawdza się na zajęciach w przedszkolu i szkole, także wśród dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Musicon może być wykorzystywany jako pomoc edukacyjna, jak i terapeutyczna. 

Działa na podobnej zasadzie co katarynka - proste mechanizmy uruchamiają dźwięki, wszystko zaczyna się od wciśnięcia przycisku. Każde działanie ma konkretny wymiar i pozwala na angażowanie wielu zmysłów - projektów, w formie wystających przycisków, można dotknąć, zobaczyć i posłuchać. Praca z Musiconem pozwala min. na komponowanie i odgrywanie utworów muzycznych, uczy programowania bez użycia ekranu, rozwija zdolności motoryczne i umiejętność pracy w grupie, wspiera budowanie gotowości przedszkolnej i szkolnej Urządzenie znosi bariery w edukacji dzięki prostocie działania oraz wykorzystaniu globalnych języków: muzyki i matematyki. 

Warsztaty to doskonała okazja aby zobaczyć i usłyszeć, praktycznie doświadczyć czym jest Musicon, dowiedzieć się jakie ma zastosowanie, poznać wszystkie moduły i elementy, które składają się na bogaty ekosystem edukacyjno-terapeutyczny. 

  • prof. dr hab. Roman Leppert 

Kierownik studiów doktoranckich w zakresie pedagogiki, od ponad trzech lat prowadzi Akademickie Zacisze, w którym rozmawia z autor(k)ami książek poświęconych pedagogice i edukacji, w tym z nauczyciel(k)ami. Ostatnio z jego inicjatywy powstał Wirtualny Uniwersytet Pedagogiczny. 

W czasie konferencji poprowadzi z zaproszonymi gośćmi debatę pt. Edukacja jako przestrzeń zmian.  

  • Ewa Radanowicz 

Tworzy i wdraża programy rozwojowe szkół i przedszkoli w Polsce. Członkini społeczności The Global Change Leader Ashoka. Doradca metodyczny i trener NODN Sensor. Właścicielka firmy szkoleniowej EduCzas. Do 31 sierpnia 2021 r. Dyrektor Szkoły Podstawowej w Radowie Małym, zarządzanej wg autorskiego programu, która w 2016r. została członkiem międzynarodowej sieci Ashoka Changemaker Schools. Współinicjatorka ogólnopolskiego, oddolnego ruchu Wiosna Edukacji, ogólnopolskiego programu „Tu dba się o DOBROSTAN” oraz kampanii społecznej „O co chodzi w szkole”. Autorka książki „W szkole wcale nie chodzi o szkołę” i współautorka poradnika ORE dla dyrektorów i nauczycieli „Zmiany, innowacje, eksperymenty - w poszukiwaniu inspiracji”, poradnika do autodiagnozy „Tu dba się o DOBROSTAN”. Współautorka ekspertyzy dla IBE pt. „Działająca Szkoła” dotyczącej kształtowania kompetencji społecznych w szkole. 

Podczas konferencji wystąpi z prelekcjami pt. Jak robić szkołę? O punktach krytycznych i kamieniach milowych słów kilka, Jeśli w szkole wcale nie chodzi o szkołę, to o co chodzi? oraz weźmie udział w debacie. 

  • Magdalena Krajewska i Beata Gwizdała 

Magdalena Krajewska - oligofrenopedagog, terapeutka ręki, rewalidator, trener umiejętności społecznych i osób dorosłych z ponad 20-letnią praktyką. Nie lubi się nudzić i przez to nieustannie podejmuje nowe wyzwania. Lubi działać, sprawdzać teorię w praktyce i wyzwalać w uczniach i w sobie nowe pokłady kreatywności. Od 7 lat pracuje bez stopni wyrażonych cyfrą, które wymieniła na informacje zwrotne. Nie wyobraża sobie powrotu do ocenozy. Wspólnie z Beatą tworzą Lekcje szyte na miarę, wpadają jednocześnie na te same pomysły, będąc daleko od siebie. Aktualnie drążą nurtujący je temat powrotu do edukacyjnych korzeni kształcących umiejętności mówienia, pisania, czytania i zrozumienia. 

Beata Gwizdała - logopeda, trener osób dorosłych, coach, doradca zawodowy, pedagog szkolny, informatyk, terapeuta autyzmu, specjalista edukacji włączającej. Od 4 lat dyrektor szkoły, od 23 lat czynny nauczyciel. Pracuje bez podręczników i stopni szkolnych, ceni autonomię uczniów i całego środowiska szkolnego.  

Podczas konferencji poprowadzą warsztaty pt. Trudny związek czytania ze zrozumieniem.

  • Marta Florkiewicz-Borkowska

Bohaterka książki Sylwii Chutnik "Opowieści na dobranoc dla młodych buntowniczek". Honorowa laureatka listy 100 osób, które miały istotny wpływ na wzmocnianie cyfrowych kompetencji Polek i Polaków. Członkini grupy Superbelfrzy RP. Edukatorka, trenerka i dyplomowana arteterapeutka. Certyfikowana facylitatorka metody Design Thinking oraz metody LEGO® SERIOUS PLAY®. 

Współpracuje z wieloma instytucjami edukacyjnymi, autorka scenariuszy, kursów e-learningowych, innowacji pedagogicznych, artykułów i materiałów edukacyjnych. Współautorka podręcznika do nauki języka niemieckiego, publikacji "Asy Internetu - Turniej. Pięć opowiadań o wartościach, emocjach i bezpieczeństwie w Internecie" oraz pakietu i materiałów dla nauczycieli klas 0-3, które powstały w ramach programu Asy Internetu, prowadzonego przez Fundację Szkoła z Klasą i Google a także autorka dobrych praktyk w publikacji "TIK w edukacji" i licznych kursów i szkoleń związanych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii w edukacji. 

Członkini Rady Programowej Fundacji “Teach for Poland”. Autorka cyklu warsztatów rozwijających kompetencje społeczno-emocjonalne z elementami arteterapii dla dzieci, młodzieży i dorosłych "Jesteś Ważna. Jesteś Ważny." Praktyk metody opartej na CTSR "Kids! Skills - dam radę. Jestem z Ciebie dumny" i trenerka TUS. Współopiekunka projektu społecznego "Słowa Krzywdzą". Inicjatorka i koordynatorka ogólnopolskiej akcji społecznej Szycia Dobra, czyli Pożeraczy Smutków, w której bierze udział ponad 250 szkół z całej Polski. Łączy online z offline. Technologie z rękodziełem. Szyje kolorowe czapki i sukienki. 

Podczas konferencji poprowadzi kreatywne warsztaty: Emocjonalny kuferek natychmiastowej pomocy.

  • Anna Turska 

Szkoli trenerów pedagogiki freblowskiej, dbając o stały rozwój metody freblowskiej w Polsce. Wspiera nauczycieli w codziennej pracy zawodowej oraz dba o kadrę kierowniczą stwarzając okazje do nowych form współpracy.  

Podczas konferencji poprowadzi warsztaty: Froebel w szkole i przedszkolu - wykorzystanie metody freblowskiej w codziennej pracy dydaktyczno-wychowawczej - ujęcie praktyczne 

  • Rafał Iskra 

Absolwent Politechniki Lubelskiej. Od ponad 20 lat współpracuje z placówkami oświatowymi na terenie całego kraju. Inicjator i założyciel Froebel.pl - wdrażającego nurt pedagogiki freblowskiej do placówek oświatowych. Inicjator ogólnopolskiego systemu certyfikacji Przedszkoli Freblowskich. Prywatnie tata 2 synów, sympatyk motoryzacji, pasjonat matematyki. Hasłem jego jest: "Jeśli jedziesz i wszystko jest pod kontrolą to znaczy, że jedziesz za wolno". 

Podczas konferencji wystąpi dla dyrektorów z tematem: Jak zadbać o kadrę pedagogiczną z bonusem - Pozyskiwanie środków zewnętrznych. 

  • Kinga Sanocka 

Certyfikowana edukatorka Pozytywnej Dyscypliny, która ją zafascynowała, gdyż od razu skojarzyła się jej z jej mentorami: Januszem Korczakiem i Jesperem Juulem i rodzicielstwem bliskości. Współpracuje z Akredytowaną Niepubliczną Placówką Doskonalenia Nauczycieli - Instytut Nauki Lektikon jako koordynatorka szkoleń na Małopolskę wschodnią; zorganizowała w Nowym Sączu konferencję „Pozytywna konferencja, czyli jak dawać dzieciom siłę”. Jest ambasadorką Wiosny Edukacji, bo wierzy, że szkoła może być lepszym miejscem zarówno dla dziecka, jak i nauczyciela i rodzica. Nauczycielka z 25 letnim stażem, obecnie pracuje głównie z dziećmi w edukacji domowej. Jako trenerka zajmuje się przede wszystkim oświatą, bo świat szkoły, jej realiów, bolączek, ale także ilości możliwości jest jej doskonale znany. Jako prelegentka brała udział m.in. w ogólnopolskiej konferencji „Inicjatywa na rzecz Ochrony Dzieci przed Destrukcyjnymi Treściami” w Warszawie oraz „Debacie o ocenianiu” w Krośnie, zorganizowanej przez Podkarpackie Kuratorium Oświaty. Prowadzi swoja stronę na Fb i Instagramie: EduPasjonatka Kinga Sanocka, nagrywa kursy i webinary, prowadzi warsztaty dla rodziców, doradza mentorsko dorosłym. Jej mottem jest: Losy tego świata zaczynają się w pokoju dziecięcym! 

Podczas konferencji poprowadzi warsztaty: Pełna moc skuteczności bez zadań domowych - warsztaty z Pozytywną Dyscypliną. 

  • Katarzyna Płonka 

Absolwentka: Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Wydziału Prawa i Administracji- mgr prawa, Wydziału Ekonomicznego w Krakowie - kierunek: Prawo Pracy i Prawo Ubezpieczeń Społecznych, Wyższej Szkoły Finansów i Prawa w Bielsku – Białej, Uniwersytetu Collegium Balticum w Szczecinie (przygotowanie pedagogiczne), certyfikowany trener w Oświacie. Odnalazła swoje miejsce w świecie zawodowym w Instytucie Nauki Lektikon jako trener, koordynator regionalny, kadrowa oraz specjalista ds. szkoleń. Wraz z zespołem Instytutu Nauki Lektikon współorganizowała konferencje ogólnopolskie, koordynowała projekty oświatowe (m.in. trener wspomagania, Interwencja w kryzysie, forum Dyrektorów – Efektywne Zarządzanie w obliczu kryzysu).  Od 14 lat zawodowo związana z oświatą, przechodząc drogę służbową krok po kroku, od stanowisk administracyjnych po stanowisko nauczyciela przedmiotów administracyjno - prawnych.  

Prawo pracy, ochrona dzieci, odpowiedzialność prawna nauczycieli lub uczniów, ochrona prawna nauczycieli, mobbing, dyskryminacja oraz wiele innych tematów dot oświaty to kwestie w które się zagłębia,  działa zgodnie z maksymą Ignorantia iuris nocet - nieznajomość prawa szkodzi. Dąży do poszerzenia świadomości prawnej pracowników oświaty i zaznajomienia z najważniejszymi aktami prawnymi, regulującymi ich pracę . Jej misją jest zwiększenie autorytetu zawodu nauczyciela. 

Podczas konferencji poprowadzi warsztaty: Szkoła bliżej ucznia - jakie zmiany do placówek wnoszą standardy ochrony małoletnich? 

  • Michał Cieśla 

Ślązak, Polak, Europejczyk. Dziennikarz, reporter i wydawca oraz producent telewizyjny. Społecznik i entuzjasta edukacji nieformalnej. Człowiek dialogu i skutecznej komunikacji. Aktualnie rzecznik Fundacji Szkoła w Chmurze. Dba o kontakty z instytucjami sektora publicznego oraz reprezentuje fundację podczas konferencji edukacyjnych i biznesowych. 

Podczas konferencji poprowadzi wraz z Dorotą Dębosz-Zalewską panel dyrektorski: Uczeń w centrum. O wolności w edukacji i przywracaniu radości z uczenia się! 

  • Dorota Dębosz-Zalewska 

Od kilkunastu lat jest związana z szeroko pojętą edukacją dzieci, młodzieży i dorosłych. Jest nauczycielem dyplomowanym, wykładowcą akademickim, szkoleniowcem, trenerem umiejętności społecznych. Absolwentka studiów z dziedzin: Historii, Edukacji obywatelskiej i Wychowania do życia w rodzinie oraz Zarządzania oświatą, które ukończyła na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach oraz Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując w szkołach różnego szczebla, na uczelniach oraz firmach szkoleniowych w Polsce, Czechach i Portugalii. Jest autorką publikacji naukowych i popularnonaukowych. 

Podczas konferencji poprowadzi wraz z Michałem Cieślą panel dyrektorski: Uczeń w centrum. O wolności w edukacji i przywracaniu radości z uczenia się! 

  • dr Ilona Fajfer-Kruczek

Pedagożka specjalna, socjoterapeutka, terapeutka pedagogiczna, psycholożka, badaczka wykluczenia społecznego i sytuacji wybranych grup defaworyzowanych społecznie. Współautorka programów studiów pedagogicznych i działań w zakresie jakości kształcenia, członkini Cieszyńskiej Rady Edukacji. Zaangażowana w działania społecznie na rzecz osób potrzebujących, społeczności akademickiej, a także współpracy instytucjonalnej - jako ekspert. Posiada bogate doświadczenie zawodowe w pracy edukacyjnej i terapeutycznej z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych i w kryzysie.

Podczas konferencji weźmie udział w panelu dyrektorskim pt. Nowy nauczyciel na nowe czasy. Potrzeby szkół a system kształcenia kadry.

  • dr hab. Jolanta Skutnik, prof. UŚ

Do roku 2024 Pełnomocniczka Rektora ds. Jakości Kształcenia i Akredytacji, obecnie Pełnomocniczka Rektora ds. utworzenia centrum kształcenia nauczycielskiego w uniwersytecie Śląskim, koordynatorka Zespołu Kształcenia Nauczycielskiego w Kolegium Dydaktyki Ogólnouniwersyteckiej w UŚl. i zastępczyni Dyrektorki kierunków: animacja społeczno-kulturalna z edukacją kulturalną, edukacja kulturalna, etnologia i antropologia kulturowa na Wydziale Sztuki i Nauk o Edukacji w Cieszynie. Autorka publikacji poświęconych zagadnieniom edukacji kulturalnej, edukacji muzealnej, animacji społeczno – kulturalnej, mediacji kulturalnej i artystycznej. Najważniejsze z nich to:

  • Czuła pedagogia. Edukacyjny walor dzieł i działań księżnej Izabeli z Flemmingów Czartoryskiej. Katowice 2019; 
  • Muzeum sztuki współczesnej jako przestrzeń edukacji. Katowice 2008; 
  • J. Skutnik (i.in.), Kadry dla kultury w edukacji i edukacji w kulturze. Raport. Katowice 2012;  ·
  • J. Skutnik (i.in.), Podnoszenie kompetencji kadr kultury w domach, centrach i ośrodkach kultury. Katowice 2015; 
  • współredaktorka publikacji: Upowszechnianie kultury-wyzwaniem dla edukacji kulturalnej, Toruń 2008; Edukacja muzealna. Antologia tłumaczeń. Poznań 2010 oraz autorka licznych artykułów i rozdziałów w publikacjach zbiorowych. 

Kierowniczka grantu MNiSW: Pracownia badań nad edukacją kulturalną i upowszechnianiem kultury (2009). Wykonawczyni w grantach MKiDN: Edukacja muzealna. Antologia tłumaczeń; program Edukacja + (2010). Kultura w edukacji - edukacja w kulturze; program: Edukacja kulturalna i diagnoza kultury (2011). Ogólnopolska diagnoza podnoszenia kompetencji kadr kultury w domach, centrach i ośrodkach kultury; program Obserwatorium kultury (2013). Kierowniczka zadań w międzynarodowych grantach: Cross-disciplinary Academic Offer CROCODILE 2021-2023 oraz  Student's path to self-awareness. Social competences in contemporary academia SPACES; 2023-2025. W 2004 roku wyróżniona w konkursie NCK na najlepszą pracę doktorską dotyczącą problematyki kultury za pracę: Wychowawcze funkcje francuskich muzeów sztuki współczesnej. W 2017 roku odznaczona Medalem KEN. Współpracowniczka i uczestniczka międzynarodowych gremiów: INSEA, ICOM, Alliance Française oraz Forum Edukatorów Muzealnych.

Podczas konferencji weźmie udział w panelu dyrektorskim pt. Nowy nauczyciel na nowe czasy. Potrzeby szkół a system kształcenia kadry.

  • dr Anna Szczerba-Zubek, prof. UŚ

Przez wiele lat związana z Zakładem Matematyki Dyskretnej w Instytucie Matematyki. Jej zainteresowania naukowe oscylują wokół zastosowań matematyki w teorii kodowania i szyfrowania. Ponadto regularnie publikuje artykuły o charakterze dydaktycznym. Posiada wieloletnie doświadczenie w kształceniu studentów, w szczególności przygotowujące ich do wykonywania zawodu nauczyciela informatyki. Zawsze bardzo zaangażowana w pracę dydaktyczną, w rozwój studentów, głównie w zakresie dydaktyki informatyki. Jest opiekunem praktyk pedagogicznych z informatyki a także opiekunem merytorycznym w zakresie Informatyki w Studenckim Kole Nauczycieli Matematyki i Informatyki. W ramach współpracy ze studentami przeprowadzone zostały liczne warsztaty dla uczniów. Realizator kilkunastu projektów dydaktycznych. Zaangażowana w działalność popularyzatorską, realizacja kilkadziesiąt odczytów i warsztatów dla nauczycieli i uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Przez kilkanaście lat Juror w Ogólnopolskim Sejmiku Matematyków  Prywatnie bardzo lubi czytać książki, a także wędrować po górach.

Podczas konferencji weźmie udział w panelu dyrektorskim pt. Nowy nauczyciel na nowe czasy. Potrzeby szkół a system kształcenia kadry.


  • dr Gabriela Barczyk

Naukowo zajmuje się unikalną dziedziną biologii, jaką jest akarologia gleby, którą łączy z zagadnieniami związanymi z ekologią i biomonitoringiem, a efektem jej pracy są liczne publikacje naukowe. Jest popularyzatorem nauki, prowadząc szereg zajęć i warsztatów dla szkół w ramach Nocy Biologów, indywidualnych zajęć czy projektów. Na swoim Wydziale realizuje zajęcia dydaktyczne od wykładów, przez konwersatoria i laboratoria aż po seminaria dyplomowe. Jest także koordynatorem Kierunku Biologia oraz członkiem Zespołu Centrum Kształcenia Nauczycielskiego. W zakresie jej odpowiedzialności leży nie tylko dbanie o wysoką jakość kształcenia, ale także modyfikacja kierunku. Obecnie przygotowuje plan specjalności nauczycielskiej, która będzie odpowiedzią na potrzeby nauczycieli, uczniów i społeczności szkolnej.

Podczas konferencji weźmie udział w panelu dyrektorskim pt. Nowy nauczyciel na nowe czasy. Potrzeby szkół a system kształcenia kadry.

Organizatorem konferencji jest miasto Wodzisław Śląski, we współpracy ze Stowarzyszeniem „Razem na Szybiku”.