Kierunki rozwoju wodzisławskiej oświaty
1. Wzmacnianie kultury szkoły opartej na kulturze uczenia się.
Budowanie kultury szkoły opartej na kulturze uczenia się to nastawienie na ciągłe doskonalenie procesów, metod i form pracy, ale także rozwój osobisty i zawodowy nauczycieli, celebrowanie osiągnięć i zarządzanie zmianą w organizacji. To także podejmowanie działań opartych na najlepszych przykładach dobrych praktyk i edukacyjnych trendach przyszłości. To kultura wzajemnego uczenia się, opartego na diagnozie i stosowaniu technik i procedur pozwalających na działanie i uczestniczenie w przemianach wynikających z potrzeb środowiska i trendów edukacji.
W celu realizacji kierunku ustalono, m.in. następujące zadania:
- Szkolenia dla liderów i koordynatorów, tworzenie równych szans i równego dostępu do oferty edukacyjnej miasta,
- prezentacja osiągnięć uczniów, organizacja uroczystości promujących uczniów osiągających sukcesy oraz opracowanie formuły prezentacji dorobku uczniów i nauczycieli na forum miasta,
- wczesne reagowanie na niepowodzenia uczniów i organizowanie pomocy dydaktycznej dla dzieci i wychowawczej dla rodziców oraz poznawanie technik mediacyjnych, rozwiązywania konfliktów,
- wzmacnianie uczenia się przez doświadczenie, realizowanie dni projektów w szkołach przedszkolach, organizowanie projektów międzyszkolnych na poziomie miejskim, zwiększenie
edukacji ekspedycyjnej z wykorzystaniem możliwości i walorów środowiska lokalnego, wspieranie szkół i przedszkoli w opracowywaniu autorskich programów uwzględniających nowe trendy i wyzwania (zwłaszcza myślenie naukowe i działania oparte na dowodach).
2. Tworzenie okazji do aktywności kulturalnej i sportowej dzieci i młodzieży w środowisku miasta oraz dbałości o wspólnotę.
Na formy spędzania czasu wolnego dzieci i młodzieży ma wpływ wiele czynników, m.in. rozwój technik multimedialnych, media czy moda, jak np. spędzanie czasu w galeriach handlowych. Jednak bardzo istotny jest bezpośredni wpływ środowiska, w którym dzieci i młodzież wzrastają. Od proponowanej i tworzonej wraz z dziećmi, młodzieżą i ich rodzicami oferty zależy ich wrażliwość społeczna i reakcja na otoczenie w poszanowaniu tradycji i dziedzictwa najbliższej społeczności, regionu i kraju, tworzenie okazji do aktywnego działania na rzecz własnego rozwoju i na rzecz innych, możliwość kreowania i organizowania różnych formy działania w czasie pozaszkolnym, korzystanie z propozycji oferowanych przez instytucje lokalne (domy kultury, muzea i biblioteki) przeciwdziała poczuciu wykluczenia czy marginalizowania oraz buduje poczucie współodpowiedzialności.
W celu realizacji kierunku ustalono, m.in. następujące zadania:
- Kontynuowanie współpracy z Muzeum w Wodzisławiu Śląskim, Wodzisławskim Centrum Kultury, Miejską i Powiatową Biblioteką Publiczną oraz Miejskim Ośrodkiem Sportu i Rekreacji „Centrum”,
- tworzenie miejsc zielonych w szkołach i przedszkolach,
- wspieranie uczniowskich akcji i projektów działań społecznych.
3. Dążenie do zapewnienia dobrostanu i zdrowia psychicznego nauczycieli i uczniów.
Dobrostan to odczuwanie szczęścia i satysfakcji z życia, ale to też poczucie wpływu na to, co się z nami dzieje, a w odniesieniu do otoczenia poczucie satysfakcji z podejmowanych działań i poczucie kontroli nad nimi. Podczas pandemii i wynikających z niej ograniczeń samopoczucie zarówno nauczycieli jak i uczniów pogorszyło się. Nauczyciele często wspominali, że czują się jakby nigdy nie wychodzili z pracy, a uczniowie spędzali całe dnie przed ekranami. Powrót do szkoły otwiera nowe perspektywy na budowanie relacji opartych na wrażliwym diagnozowaniu potrzeb dzieci i uczniów oraz mądrym, wykorzystującym dostępną fachową wiedzę, organizowaniu pracy swojej i uczniów.
W celu realizacji kierunku ustalono, m.in. następujące zadania:
- Organizowanie wsparcia psychologicznego dla nauczycieli polegającego na wzmocnieniu poczucia bezpieczeństwa nauczycieli przy zgłaszaniu problemów i pomoc przy ich rozwiązywaniu. Wzmacnianie umiejętności społecznych nauczycieli w pracy z uczniami i wychowankami,
- koordynowanie pomocy i wsparcia psychologicznego dzieci i młodzieży poprzez współpracę z Wodzisławską Placówką Wsparcia Dziennego „Dziupla”,
- wsparcie rodziców w radzeniu sobie z trudnościami w wychowywaniu dzieci poprzez regularne spotkania ze specjalistami.
4. Optymalizacja infrastruktury i modernizacja bazy.
Nowoczesna edukacja wymaga nowoczesnych i wyposażonych w dobry sprzęt placówek oświatowych. Chcemy, żeby dzieci uczyły się w bezpiecznych dla nich warunkach, czystych i odnowionych pomieszczeniach wyposażonych w sprzęt umożliwiający realizację atrakcyjnych i sprzyjających rozwojowi zadań. Ważne jest, aby dzieci i młodzież miały dostęp do przedszkola/szkoły blisko miejsca zamieszkania, a także łatwy dostęp do wszelkich instytucji i działań wzmacniających edukację. Uczniowie i nauczyciele potrzebują miejsc przyjaznych i sprzyjających nawiązywaniu relacji w szkole i w jej otoczeniu, zwłaszcza teraz, po doświadczeniach zdalnego nauczania i izolacji społecznej.
W celu realizacji kierunku ustalono, m.in. następujące zadania:
- Wzmacnianie dostępu dzieci do edukacji przy utrzymaniu istniejącej sieci szkół,
- rozwój bazy sportowej szkół, budowa sal gimnastycznych przy SP. nr 10 i SP. nr 1 w ramach możliwości finansowych miasta,
- modernizacja instalacji wewnętrznych - prace modernizacyjne będą obejmowały m.in. sieci elektryczne, sieci internetowe.
5. Współpraca z lokalnym otoczeniem szkoły w zakresie kształcenia.
Nieodzownym elementem edukacji jest przygotowanie uczniów do przyszłego rynku pracy. Funkcjonowanie w nowoczesnym społeczeństwie wymaga aktywnych zachowań i umiejętności podejmowania trafnych decyzji. Wszelkiego rodzaju wybory dotyczące zdobycia wykształcenia czy kwalifikacji zawodowych wymagają coraz większej wiedzy o rynku pracy, rynku edukacyjnym i o sobie samym. W zakresie realizacji działań strategicznych edukacja wymaga umocnienia sieci powiązań i intensyfikacji współpracy między edukacją miejską a lokalnym środowiskiem firm, przedsiębiorców, rzemieślników i instytucji działających w zakresie rozwoju wsparcia gospodarczego.
W celu realizacji kierunku ustalono, m.in. następujące zadania:
- Rozszerzenie sieci współpracy doradców zawodowych o organizacje pracodawców, organizacje gospodarcze i stowarzyszenia we współpracy ze szkołami branżowymi,
- rozszerzenie działalności Oświatowego Centrum Nauki i Techniki poprzez udostępnienie dla klienta indywidualnego we współpracy z lokalnymi przedsiębiorcami,
- uwzględnienie transgraniczności w edukacji zawodowej uczniów.
6. Transformacja cyfrowa szkół i przedszkoli.
Ważnym punktem odniesienia w projektowaniu procesów zmiany są doświadczenia zmian, jakie dokonały się w szkołach w czasie pandemii COVID-19. Chociaż wymuszonej cyfryzacji oświaty i „zdalnemu nauczaniu” daleko do doskonałości, panuje dość powszechne przekonanie, iż część zmian, jakie się dokonały, będzie miała trwały charakter i nie będzie już powrotu do dawnej szkoły. Planowany proces modernizacji winien to przekonanie uwzględniać i bazować na wynikach badań lokalnych i ogólnopolskich, a także danych z monitoringu oraz audytów różnych aspektów pracy szkół, nie zaś na intuicjach i osobistych, jednostkowych doświadczeniach kadr szkolnych.
- Powyższemu obszarowi zostało poświęcone oddzielne opracowanie, które stanowi załącznik do dokumentu Strategii rozwoju oświaty pn. „Okno na świat. Transformacja cyfrowa systemu oświaty w Wodzisławiu Śląskim w latach 2022-2026”
Do pobrania
"Strategia Rozwoju Oświaty Miasta Wodzisław Śląski na lata 2022-2026" [otwiera się w nowym oknie].