Rozbudowa Centrum Przesiadkowego miałaby obejmować następujące etapy:
-
budowę chodnika przy nowym przystanku kolejowym Wodzisław Śląski "Centrum",
-
budowę nowoczesnego dworca autobusowego przy Parku Zamkowym,
-
budowę parkingu Park&Ride przy istniejącym dworcu kolejowym,
-
budowę ciągu pieszo-rowerowego i łącznika pomiędzy osiedlem Batory z Rodzinnym Parkiem Rozrywki "Trzy Wzgórza".
Głównym założeniem projektu jest zwiększenie dostępności komunikacji publicznej, poprawa jakości życia mieszkańców oraz rozwój infrastruktury dla pieszych i rowerzystów. Ponadto jego celem jest wspieranie zrównoważonej mobilności miejskiej, redukcja emisji CO2 oraz promowanie zielonej mobilności. To w dłuższej perspektywie przyczyni się do poprawy m.in. stanu środowiska oraz komfortu życia wodzisławian.
Na rozbudowę Centrum Przesiadkowego w Wodzisławiu Śląskim miasto wynegocjowało blisko 14 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027. Planowany koszt całkowity to przeszło 17 mln zł. Miasto Wodzisław Śląski jest w posiadaniu związanego z planowaną inwestycją programu funkcjonalno-użytkowego, w formule zaprojektuj-wybuduj.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne*
Ideą ZIT jest współpraca samorządów na rzecz maksymalnego wykorzystania ich atutów i wspólnego rozwiązywania problemów. Dofinansowane projekty nie mogą być oderwanymi od siebie, punktowymi inwestycjami.
Wsparcie skierowane jest na zintegrowany rozwój całego województwa w ramach czterech subregionów, stanowiących zgodnie ze Strategią „Śląskie 2030” miejskie obszary funkcjonalne (MOF), w oparciu o strategie ZIT, odpowiadające na potrzeby społeczności lokalnych oraz wykorzystujące potencjały danych terytoriów.
Realizacja projektów w trybie ZIT przewidziana jest w następujących obszarach:
- transformacji w kierunku gospodarki neutralnej dla klimatu do 2050 roku,
- wsparcia subregionów w wyzwaniach klimatycznych i środowiskowych,
- zrównoważonej mobilności,
- wykorzystania endogenicznych potencjałów przyrodniczych, krajobrazowych i kulturowych na rzecz rozwoju ponadlokalnych i subregionalnych produktów kulturowych i turystycznych oraz marek o znaczeniu ponadlokalnym,
- promocji idei zrównoważonej turystyki i kultury ze szczególnym uwzględnieniem:
- ochrony zasobów przyrody,
- odporności na skutki zmian klimatycznych,
- rozwiązań niskoemisyjnych, zasobooszczędnych i cyfrowych,
- wsparcia obiektów przynależnych do funkcjonujących w regionie szlaków dziedzictwa kulturowego, a także przedsięwzięć ponadlokalnych na rzecz tworzenia nowych oraz rozwoju istniejących szlaków,
- tworzenia i rozwoju zrównoważonej infrastruktury turystycznej, jak również sieciowanie tej infrastruktury na rzecz utworzenia lub rozszerzenia szlaków turystycznych różnych rodzajów (m.in. pieszych, rowerowych, konnych, narciarskich, wodnych), w tym infrastrukturę poprawiającą dostępność obiektów i atrakcji turystycznych,
- wzmocnienia prorozwojowej i wspólnototwórczej roli kultury poprzez przekształcenie istniejących instytucji kultury w wielofunkcyjne centra ze zróżnicowaną ofertą, m.in. kulturalną, animacyjną i edukacyjną dla wszystkich grup mieszkańców,
- wzmocnienia potencjału reprezentacji JST w subregionach tj. ZIT w sferze planistycznej, koordynacyjnej i monitoringowej na rzecz zwiększenia kompetencji do zarządzania rozwojem w wymiarze ponadlokalnym, poprawy koordynacji działań rozwojowych w subregionach oraz poprawy jakości projektów,
- infrastruktury kształcenia zawodowego,
- realizacji projektów zintegrowanych, przyczyniających się do rozwiązywania wspólnych problemów i skoordynowanego zaspakajania potrzeb obszaru ZIT.
źródło: funduszeue.slaskie.pl