Programowanie

Programowanie w języku Scratch z zastosowaniem układu Arduino Uno.

Innowacja programowa ma za zadanie nauczyć uczniów logiki programowania  w przyjazny sposób wykorzystując do tego język programowania Scratch z wykorzystaniem układu Arduino Uno.

Język programowania Scratch - edukacyjny język obiektowy, stworzony jako środek do nauczania dzieci i młodzieży (od 8 lat wzwyż) pozwala na tworzenie interaktywnych historyjek, animacji, gier, muzyki. Elementy języka mają kształt puzzli a poprzez przeciąganie mogą być układane w określonym porządku. Scratch to także społecznościowy serwis, pozwalający każdemu na umieszczanie stworzonych w tym języku programów, dyskutowanie o nich oraz oglądanie i pobieranie prac stworzonych przez innych użytkowników. Zapewnienie wsparcia rówieśniczego poprzez wykorzystanie serwisu społecznościowego Scratch.

Arduino Uno jest podstawową i zarazem najpopularniejszą wersją z całej serii. Płytka wyposażona w 14 cyfrowych wejść/wyjść z czego 6 można wykorzystać jako wyjścia PWM (np. do sterowania silnikami) oraz 6 analogowych wejść. Główne cechy, które wyróżniają moduły Arduino na tle innych płytek programowalnych to m.in. dzięki zainstalowanemu bootloaderowi do zaprogramowania urządzenia wystarczy odpowiedni przewód USB oraz oprogramowanie ze strony producenta; 14 cyfrowych wejść/wyjść umożliwia m.in. sterowanie diodami LED, przekaźnikami oraz odczytywanie stanów przycisków; płytkę można zasilać z komputera poprzez przewód USB; podłączona dioda LED na pinie 13 umożliwia debuggowanie prostych programów.

Programowanie poprzez układanie elementów w kształcie puzzli daje możliwość nauki przez zabawę, uczy kreatywnego oraz logicznego myślenia. Uczy programowania za pomocą przyjaznego interfejsu graficznego w sposób intuicyjny, a nie jak w przypadku np. języka C, poprzez wpisywanie setek linii kodu. Połączenie w/w języka programowania z układem Arduino Uno podniesie atrakcyjność zajęć, daje duże możliwości wykorzystania wraz z odniesieniem do praktycznego codziennego zastosowania elektroniki. Prosta obsługa z kolei nie będzie stanowiła bariery w realizacji zajęć.

W pierwszym roku realizacji 2016/2017 objęte będą wszystkie klasy IV szkół podstawowych dla których organem prowadzącym jest Miasto Wodzisław Śląski. W kolejnym 2017/2018 objęte kl. IV i V; w roku szkolnym 2018/2019 objęte zostaną kl. IV-VI. Realizacja programu będzie się odbywała w kl. IV-VI w ramach obowiązkowych zajęć komputerowych. W kl. VI dodatkowo planowane są zajęcia rozszerzone w wymiarze jednej godziny tygodniowo dla grup międzyoddziałowych. Wsparcie uczniów słabszych będzie realizowane w ramach dodatkowych zajęć nauczyciela spoza pensum bazowego.